Ergens weet je dat content het beste werkt als je het strategisch inzet. Maar welke stappen moet je doorlopen om tot een goede contentplanning te komen? Het See-Think-Do-Care-model neemt al je zorgen weg.

 

Het Google model

Het See-Think-Do-Care-model geeft richting en creëert handvatten voor jouw content. Google creëerde dit contentmarketing model om bedrijven te stimuleren de juiste content te creëren zodat het aansluit bij de behoeftes van de doelgroep.

Het model is gebaseerd op vier fases: bekendheid (see), overweging (think), actie (do) en behoud (care). De vier fases verbinden bepaalde kenmerken aan je content. Zo heb je helder wat voor soort content je per fase het beste kan verspreiden.

 

SEE

Opvallen

De See-fase draait om opvallen. Het doel van deze fase is dat mensen bewust worden van het feit dat jouw bedrijf bestaat en dat ze kennismaken met jouw aanbod. Mooie visuals, krachtige foto’s en snappy video’s voeren dus de boventoon. Tegelijkertijd hoef je het nog niet gericht te verspreiden maar kan je breed (op meerdere kanalen) inzetten om in de volgende fase meer toe te spitsen op juist die kanalen die het beste hebben gewerkt.

 

Prove it

Zelf maken we ook gebruik van het See-Think-Do-Care-model. Ons doel is om deelnemers voor onze workshops aan te trekken. Om dat te bereiken moeten we eerst laten zien dat we relevant zijn. Daarom besloten we een serie video’s te maken om op een persoonlijke manier Vice Versa Communicatie te laten zien. Bovendien val je met video het meeste op op social media. Het is niet zomaar dat het gehele internet voor 80% uit video bestaat.

THINK

Overweging

Na het opvallen komt de overweging. Het is de bedoeling dat je doelgroep denkt: “Goh, wat interessant. Hier zou ik wel wat meer over willen weten”. Jij staat natuurlijk klaar om hen te vertellen over hoe het werkt, hoe het eruit ziet, wat ze eraan hebben, kortom: waarom móeten ze dit kopen?

Opscheppen

Inspireer je publiek en schep een beetje op over de vele mogelijkheden die jouw product of dienst biedt. Denk aan content als: een blog met tips over hoe ze een product kunnen gebruiken, tutorials of foto’s van anderen die het product gebruiken.

Content planner

Na onze opvallende serie video’s komen volgers terecht bij onze think-content: content waarin we bewijzen dat we wel degelijk verstand van zaken hebben. Dat is bijvoorbeeld deze blog waarin we kennis delen. Of onze contentkalender die je kan downloaden op de website. Met dit soort content willen we draagvlak creëren bij jullie, de doelgroep, zodat jullie doorschuiven naar de Do-fase. Oftewel: het deelnemen aan onze workshop.

DO & CARE

De aankoop

Dan kom je op het punt waar je al twee fases naartoe werkt. Want – hoera! – jouw volgers willen jouw product afnemen.

Dan is het aan jou om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat doe je door je klantenservice op peil te houden en je website up to date. Gemiddeld bezoekt iemand een website 7 keer voor daadwerkelijk de aankoop te doen dus geduld is noodzakelijk.

Nazorg

Tijdens de aankoop komt er niet veel content aan te pas, omdat het een relatief kort proces is. Maar de overgang van Do naar Care is klein en daar komt passende content goed van pas. Dan is het een goed idee om van een klant een loyale klant te maken.  

Wij sturen een enquête rond na de workshop. Zo blijven we top-of-mind en maken we van een klant een loyale klant. Bovendien is het ook een beetje aftercare voor onszelf – we kunnen er een hoop van leren.

Interesse in concreet advies? Kom naar onze workshop Contentplanning!

Workshops
Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.