Regelmatig pas ik bij opdrachtgevers de Ambassadeurstrategie toe als ondersteuning in hun communicatie. Het gaat hierbij om het bewust regisseren van van (interne en externe) ambassadeurs om organisatiedoelstellingen te behalen. Doelen kunnen zijn de naamsbekendheid vergroten door het verkrijgen van extra publiciteit of het verspreiden van een visie over de organisatie naar een bepaalde doelgroep. Nog meer concreter is een doel als fondsenwerving. Denk bijvoorbeeld aan Angelina Jolie en haar ambassadeurschap voor Unicef. Ambassadeurs hebben een formele en minder vrijblijvende relatie met de organisatie met een wederzijds belang. Dat is ook direct het verschil met een fan die een vrijblijvende relatie met de organisatie heeft die informeel is.

De Ambassadeurstrategie werkt volgens het communicatieprincipe van de Two -Step Flow theorie. Er is sprake van wederzijds imagotransfer. Het imago van de ambassadeur straalt af op de organisatie en vice versa. Hier vind je overlap met de huidige vormen van Influencer marketing. Alhoewel bij deze vorm van marketing voornamelijk alleen een financiële vergoeding tegenover staat en niet altijd terugkoppeling is die feedback geeft op de organisatie. Dat laatste vind ik juist zo belangrijk. De dialoog die ontstaat tussen ambassadeur en de klant zorgt voor een dynamisch communicatieproces met feedback voor de organisatie over hun producten, diensten, bedrijfsvoering etc. Deze uitwisseling van informatie geeft een schat aan informatie over de eindgebruiker, de doelgroep.

De voorwaarden voor deze strategie zijn:

  • Er is een uitgesproken en aantoonbaar commitment van twee kanten. Er zijn verwachtingen en (concrete) verplichtingen waar beide kanten zich aan moeten voldoen. 
  • Er is een vertrouwensrelatie.

Het stappenplan:

  1. Bepaal het doel.
    Natuurlijk geldt hier hoe concreter hoe beter. Wil je nieuwe leden, betere samenwerking wat zich moet uiten in bepaalde resultaten of andere tijdbestedingen van collega’s. 
  2. Organiseer de organisatie en coördinatie.
    Denk aan doelgroep bepalen, doelstellingen en mijlpalen, tijdlijn, budget, evaluatie etc.
  3. Selecteer de ambassadeurs.
    Kijk bij je selectie ook naar de invloed die de ambassadeurs online hebben. Wil je vooral bereik of meer impact? Micro influencers, online ambassadeurs met een kleiner netwerk hebben vaak meer impact dan grotere online ambassadeurs die vooral bereik hebben. 
  4. Installeer en instrueer de ambassadeurs.
    Maak hen deelgenoot van de missie en visie van je organisatie. Benoem de doelen, milestones. Vraag je ambassadeurs ook om input. Werk zoveel mogelijk samen om draagvlak te vergroten. Concreet benoemen wat je verwacht en welke tegenprestatie de ambassadeur kan verwachten is essentieel. 
  5. Stel een toolkit samen. Geef de ambassadeur de communicatiemiddelen om te slagen.
    Denk aan coaching op het gebied van persoonlijke communicatie als pitchen, werken aan je imago. Blog, vlog en sociale media training. 
  6. Organiseer acties en bijeenkomsten.
    Zorg dat er ontmoetingen zijn tussen de ambassadeurs en de doelgroep. Tijdens deze bijeenkomsten vindt waardevolle informatie uitwisseling plaats tussen de organisatie en de ambassadeur.

Deze stappen zijn kort en kernachtig beschreven. De invulling is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling en doelgroep. Zoek je voorbeelden ter inspiratie? Neem dan contact op.

Voor wie:
Eigenlijk is deze strategie geschikt elke organisatie. Met ambassadeurs stimuleer je je mond-tot-mond reclame die veruit nog de meest effectieve vorm van reclame is. In dat opzicht is het een must voor elke organisatie. Het kunnen faciliteren van je ambassadeurs en werken vanuit vertrouwen zijn wel genoemde voorwaarden waar je aan moet kunnen voldoen. Kun je dat? Ga dan aan de slag, zou ik willen zeggen.
Werk je met vrijwilligers, bestuursleden, je medewerkers, online en sociaal influencers   en heb je al een groep volgers op je heen opgebouwd? Dan is het op deze manier activeren van je achterban een logische keuze waarbij je de ambassadeurs inzet om je ondernemingsdoelstellingen te behalen.

Dit stappenplan is opgesteld door Wil Michels en komt uit zijn boek Communicatiestrategie

 

23 november 2018 | Inspiratiesessie

Hoe pas je deze strategie toe? Tijdens deze inspiratiesessie delen wij onze cases en gaan we met elkaar in gesprek over de Ambassadeurstrategie.

Reserveer hier een ticket (gratis)
Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.