Hoe gebruik jij het Strategisch Communicatie Frame? Interview #3: Saskia Wubben

door | nov 27, 2019 | #Strategie | 0 Reacties

Wij passen ‘Het Strategisch Communicatie Frame’ regelmatig toe en gaan graag in gesprek met anderen over deze praktische methode voor strategieontwikkeling. Wij  delen dan ook met liefde onze samenvatting van dit boek met vakgenoten. Want, wij vinden dat kennis er is om te delen. Door ervaringen uit te wisselen, door de gesprekken komen we allemaal verder en daarmee ons vak.

Hoe wordt het toegepast?

We zijn benieuwd hoe het frame wordt toegepast door communicatie-collega’s. We horen er verschillende geluiden over. Wij passen het frame weer anders toe dan anderen. Negin van den Berg houdt voor ons interviews met vakgenoten. En wat blijkt, de meerderheid van de adviseurs die wij spraken is nog zoekend naar de toepassing. Ervoor kiezen is al één, ermee starten twee en het proces zelf blijkt al erg vruchtbaar. Lees hieronder hoe Saskia Wubben van Servicecentrum Drechtsteden het frame toepast.

Interview #3: met Saskia Wubben, Communiatieadviseur bij Servicecentrum Drechtsteden, gedetacheerd bij de gemeente Dordrecht

Hoe lang werk je met het SCF? wat was de aanleiding om ermee aan de slag te gaan?
Ik merkte dat een communicatieplan maken weinig zin had. Mijn opdrachtgevers wilden vaak alleen een communicatiekalender hebben. Daarnaast merkte ik dat door veranderingen in de samenleving en de opkomst van social media mijn communicatieplan vaak alweer achterhaald was op het moment dat ik het net klaar had.

Binnen onze communicatieafdeling hebben we 8 of 9 jaar geleden Factor C helemaal omarmd en dat gebruikte ik vaak voor het bepalen van mijn communicatiestrategie. Maar dat bestond dan vaak wel uit losse documenten. Dus een goed compleet overzichtsdocument ontbrak.

Een jaar of 4 of 5 geleden introduceerde een collega het Strategisch Communicatie Frame binnen onze afdeling. Er waren een paar exemplaren van het boek beschikbaar en dat heb ik toen eerst helemaal gelezen. En vervolgens heb ik toen de eerste voorzichtige stappen met het Strategisch Communicatie Frame gezet. Ik gebruikte het frame toen vooral om overzicht te krijgen bij complexe projecten. Soms ook om de communicatievraag helder te krijgen. Drie jaar geleden heb ik een in-company training Strategisch Communicatie Frame van Betteke van Ruler kunnen volgen. En dat was voor mij echt het extra duwtje waardoor ik het bij steeds meer projecten ben gaan gebruiken.

Hoe heb je het heel praktisch aangepakt? Je hebt een frame in je handen en dan…. welke stappen heb je gezet?
We hebben in totaal vier sessie met ons team gehad. Twee daarvan duurden de hele dag en hebben we gecombineerd met een team-uitje. De eerste sessie was in het najaar 2018. Toen hebben we grotendeels de linker kant van het frame ingevuld. Dit hebben we al brainstormend met het hele team gedaan. De tweede sessie hebben we ons vooral gefocust op het goed formuleren van onze ambitie. Dit resulteerde uiteindelijk in zes punten. Tijdens de derde sessie in februari gingen we aan de slag met de rechterhelft. Focus lag toen op onze stakeholders, accountability en resources. Vooral het stukje accountability was best lastig. Omdat we binnen ons team drie disciplines hebben: intern, extern en digitaal, zijn we in drie groepjes uiteen gegaan en daarna resultaten teruggekoppeld en besproken. In de vierde en laatste sessie hebben we actiepunten geformuleerd bij ‘Aanpak’. Het resultaat hiervan was een hele lange lijst met minimaal 20 punten. Dit is natuurlijk in de praktijk niet te doen. Daarom hebben we uiteindelijk gekozen om de actiepunten te categoriseren en die in hoofdlijnen in het frame te zetten. Alle concrete actiepunten hebben we in een aparte actielijst gezet die we elke maandelijkse teammeeting terug laten komen.

Hoe ben je aan de slag gegaan?
Een van de eerste communicatie frames maakte ik nog alleen, achter mijn bureau. Drie jaar geleden was er een project met heel veel gevoeligheden. Ik was bij de startup van het project geweest en kon heel veel zaken al in het communicatie frame plaatsen. Voor sommige onderdelen, zoals de stakeholders heb ik toen nog een aparte sessie samen met de projectmanager en 2 andere betrokkenen georganiseerd. Toen ik het frame presenteerde aan de projectmanager, was zij heel blij met het overzicht.

De laatste paar keer dat ik aan een strategische communicatie frame werkte was dat steeds samen met de mensen van de inhoud. Bijvoorbeeld met 6 projectmanagers die bij een project waren betrokken. Ook heb ik samen met medewerkers van onze openbare begraafplaats gewerkt aan een communicatie frame. Vooral de richting vul ik samen met de inhoudelijke mensen in. De realisatie vul ik meestal zelf in. Ik merk dat veel mensen in onze organisatie heel enthousiast zijn over het communicatieframe.

Wil je aan de slag met het strategische communicatie frame?

Wij leggen je uit hoe wij werken met het frame en geven je tips, tricks en tools. Heb je hulp nodig? Onze experts staan voor je klaar.

 Wat bracht het frame jou?

Door de het communicatie frame samen met de mensen van de inhoud in te vullen, begrijpen ze ook meer hoe de communicatie tot stand komt. Samen hebben we de richting bepaald voor de communicatie, we hebben benoemd wie waarvoor verantwoordelijk is. Door het communicatieframe samen met de mensen van de inhoud in te vullen is er ook draagvlak voor je communicatiestrategie en –aanpak.

En het communicatie frame dwingt je om scherpe keuzes te maken. Je kunt niet alles doen en alles bereiken. En door die keuzes dus samen met je opdrachtgever te maken, kom je nog beter tot een communicatieaanpak en –uitvoering die ook gerealiseerd kan worden met de beschikbare capaciteit en in tijd.

In een overleg met mijn opdrachtgevers toets ik regelmatig of we nog met de goede dingen bezig zijn. Moeten we iets aanpassen in het frame en wat betekent dat dan voor de rest van het frame? Door het frame steeds actueel te houden samen met je opdrachtgever, zorgt het er ook voor dat je opdrachtgever goed zicht heeft op eventuele aanpassingen in de opdracht of de communicatieaanpak.

Wat zou je helpen in die praktische uitvoerbaarheid?
Ik krijg altijd heel veel energie van het maken van een communicatie frame, dus ik zie niet heel veel problemen in de praktische uitvoerbaarheid. Wat ik wel heel handig zou vinden is een soort van digitale tool. Nu ben ik na iedere werksessie voor het communicatieframe alles wat ik heb verzameld aan het uitschrijven. Het zou fijn zijn als je het in een keer digitaal kan noteren.

Saskia was aanwezig bij de avond over het Strategisch Communicatie Frame in Rotterdam van PCR.

Ook aan de slag met het Frame? Vraag onze samenvatting hier op. 

Foto van Saskia Wubben. Oscar Langerak, via PCR. 

Negin van den Berg

Negin van den Berg

Communicatieadviseur bij DOCK

Negin van den Berg heeft ook onze samenvatting gebruikt tijdens haar Communicatie – C opleiding. Zo kwamen we met elkaar in contact en ontstond deze samenwerking rondom het afnemen van interviews met gebruikers van dit communicatieframe.

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn. Maar wat zijn wij dan wel?

Lees meer

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...