Hoe kun je hoog scoren in Google?

door | sep 7, 2017 | #Contentmarketing | 0 Reacties

Hoog scoren in Google, vindbaar zijn op de eerste pagina in Google! Een wens van iedere ondernemer en veelgehoorde vraag. Google beloont je met een hogere score als je laat zien dat je een betrouwbaar mens/ betrouwbare organisatie bent. Noodzakelijk voor elke onderneming want Google blijft nog veruit de meest gebruikte online zoekmachine in Nederland. Je website zo inrichten dat deze optimaal gevonden wordt is dus een must. Dat noemen we SEO – zoekmachineoptimalisatie. In dit artikel beantwoordt wordpress expert Zahra enkele vragen hierover.

Zorg dat je op de eerste pagina staat

Hoog scoren in Google betekent dat je bovenin de zoekresultaten komt als er een zoekopdracht wordt gegeven die past bij jouw bedrijf. Google geeft per pagina op een overzicht van 10 resultaten. Als je op nummer 11 staat of lager kom je dus op de tweede pagina terecht. En daar komen veel minder bezoekers. Dus je doel zou moeten zijn om op de eerste pagina te komen bij de voor jou relevante zoekopdrachten. 

Vier stappen om hoger te scoren in Google

Allereerst is het uitgangspunt dat je via organisch bereik (op een natuurlijke manier, dus zonder betaalde advertenties) optimaal gevonden wordt. Met deze vier belangrijke stappen kom je al heel ver:

  1. Kies eerst een aantal keywords die bij jouw bedrijf passen en die vaak genoeg voorkomen in Google (zie hieronder).
  2. Gebruik deze keywords in je titels, url’s en je tekst.
  3. Geef deze keywords ook in de namen die je bij je afbeeldingen zet.
  4. Link zoveel mogelijk naar websites die ook naar jouw website linken. Denk aan websites als online bedrijvenregisters als europages.nl, kamer van koophandel, maar ook LinkedIn, Facebook en andere sociale media profielen. Met alleen linken ben je er niet. In je content verduidelijk je het nut van de link. Dus als jij linkt naar de KvK dan moet het een logische link zijn die verwerkt zit in je artikel. Je kunt ook linken naar anderen uit je netwerk. Als je beiden over hetzelfde onderwerp schrijft en je linkt naar elkaar is dat zeker nuttig. Google herkent deze werkwijze en gaat dus uit van waardevolle content.

Technische eisen

Naast deze stappen die slaan op je content zijn er nog andere technische eisen die de vindbaarheid van je website vergroten. Laad je pagina bijvoorbeeld langzaam of is je website niet mobielvriendelijk? Dan heeft dat negatieve invloed op je vindbaarheid. Wil je meer weten welke technische optimalisaties je kunt doorvoeren? Doe dan een test op deze websites Websiteseocheck.nl en Developers Google Pagespeed Insights. 

Kun jij ervoor zorgen dat mijn website hoog scoort in Google?

Dit is een veelgestelde vraag die Zahra regelmatig krijgt. Je kunt hoog komen in de zoekresultaten van Google door organisch je SEO te optimaliseren of door te betalen, advertenties te zetten dus in Google. Een organisch hoog bereik is wat ons betreft de basis en noodzakelijk. Je richt dan je website en content op een bepaalde manier in zodat je via Google goed vindbaar bent en de informatie die je aanbied dus aansluit bij de zoekvragen uit Google. Doe je dat goed dan krijg je dus bezoekers via Google. Dat is niet in een dag geregeld. Sterker nog, je werkt er eigenlijk altijd aan. Zo zul je oude content regelmatig moeten verfrissen en regelmatig nieuwe content plaatsen zoals blogs. Daarnaast is het belangrijk dat je bezoekers terugkomen. Dus blijf relevant voor je bezoekers. 

Het tegenovergestelde van organisch bereik is betaald bereik, advertenties plaatsen. Dat kan met Google Adwords. Maar alleen met advertenties plaatsen ben je er dus niet. Je zult de basis, het organische bereik, ook moeten inrichten.

Of wij dat voor je kunnen regelen? Ja dat kan. We kunnen eenmalig tijdens onze workshops en structureel helpen. Maar zoals we al schreven. SEO is iets wat blijvend de aandacht moet hebben ook van jou.

Hoe kun je keywords verzinnen?

Denk vanuit de klant in zoektermen die hij zou gebruiken in de zoekopdracht die hij geeft via Google.
Dus bijvoorbeeld: Je hebt een fysiotherapie praktijk in Rotterdam. Als een klant op zoek is naar een fysiotherapeut dan zal hij intikken: fysiotherapeut of fysiotherapie en zijn woonplaats of zelfs wijk. Dus in ieder geval Rotterdam en centrum (wijk). Je keywords zijn dan sowieso fysiotherapie en fysiotherapeut en Rotterdam en Centrum. Daarnaast kun je nadenken over de vragen waarmee je klanten komen. Als je regelmatig klanten behandelt met rugklachten kun je dit ook als keyword gebruiken. Dan kun je ook het keyword rugklachten gebruiken of last van je rug.

Vervolgens check je hoe vaak er op deze keywords wordt gezocht. Dat kun je doen door een keywordtool te gebruiken zoals Ranks. Je ziet hier of er veel concurrentie is per keyword. Hoe meer concurrentie hoe belangrijker jouw SEO strategie is. Is de concurrentie hevig zorg dan voor een goede strategie waarmee jij hoger scoort. Zie daarvoor de antwoorden van vraag 1 en 2. Natuurlijk kun je ook nog advertenties inzetten. 

Zahra Al Musawi en Anke van der Sluis



Zahra Al Musawi (links) is een WordPress expert en een packaging designer. Ze werkt graag aan uitdagende en interessante projecten met allerlei bedrijven en probeert zo de verbeelding van de klant vorm te geven. In deze workshop zal Zahra een analyse maken van jouw website om de Google vindbaarheid verder te verbeteren. Lees meer over Zahra.

Anke van der Sluis  (rechts) is communicatie consultant en helpt grote en kleine organisaties met het (door) ontwikkelen van hun communicatie. Het uitgangspunt hierbij is dat de communicatie menselijk is en interactie oproept. Haar specialisme in deze workshop is het helpen met het creëren van kwalitatief goede content die zowel in vorm als inhoud aansluit bij de behoeften van (potentiële) klanten.

Foto bovenin via www.unsplash.com.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...