Nieuw bij Vice Versa is Vice Versa Talent. We vinden het belangrijk om te investeren in nieuw communicatietalent en we zijn dan ook trots om dit vanaf heden aan te bieden. Een Vice Versa Talent is een junior communicatiemedewerker die marketing/communicatie studeert of dit net afgerond heeft. Het talent werkt voor ons, en samen werken wij voor jou. Want als je een Talent inhuurt dan krijg je dus een tijdelijke professional die denkt in de nieuwste technieken, online media en – het belangrijkste – vol ideeën zit die begeleidt wordt door een van onze medior of senior adviseurs. Wil je meer weten of Vice Versa Talent? Lees hier meer

Ons eerste Vice Versa Talent is Rachel. Deze 22-jarige studente zit in de laatste fase van de opleiding Communicatie aan de Hogeschool Rotterdam en woont sinds haar tweede studiejaar in Rotterdam. Ze heeft een brede interesse voor musical- en theaterwereld. Ook heeft ze veel plezier in het wekelijks volleyballen bij de recreanten van Erasmus. We stelden Rachel wat vragen om haar beter te leren kennen.

Wat heeft je doen besluiten om voor de studie Communicatie te kiezen? “Toen het einde van de havo in zicht was wist ik dat ik graag iets creatiefs wilde doen. Maar het liefst wel met wat zekerheid van een baan om te voorkomen dat ik met mijn zakje penselen in de goot zou belanden. Dus na het bezoeken van twee open dagen en een dag proefstuderen wist ik het zeker: communicatie was de perfecte balans tussen de twee. Creatief maar toch zakelijk.”

Wat maakt het vakgebied communicatie voor jou zo leuk? “Ik vind het een luxe dat dit vakgebied zo breed is. Je kan alle kanten op; ieder bedrijf, iedere instantie of organisatie heeft communicatie nodig. Dat maakt het er niet makkelijker op om uit te vinden wat ik het allerleukst vind. Maar ik heb wel geleerd om in dit vakgebied te kijken naar werkzaamheden en niet naar specifieke banen als het gaat om aspiraties. Zolang er interessante aspecten zitten in een baan maakt het bijna niet uit bij welke organisatie het is.”

Je hebt het over kijken naar werkzaamheden in plaats van concrete functies. Wat zijn de werkzaamheden waar bij jou de focus op ligt? “Netwerken en creativiteit vind ik twee belangrijke aspecten binnen het vakgebied. Ik begin steeds meer de waarde van een goed netwerk te ondervinden. Als je gewoon advies vraagt of zelf vertelt waar je naar op zoek bent is er altijd wel iemand die je kan helpen. Ook tijdens mijn stage op een PR-afdeling merkte ik dat samenwerkingen van groot belang zijn als je iets wil bereiken. En des te leuker als het lukt zonder al te veel geld uit te geven.

Bovendien kan een grote dosis creativiteit natuurlijk niet ontbreken. Niet alleen qua content (visueel en tekst) maar ook qua oplossen van problemen of hoe je omgaat met sommige situaties.”

Wat wilde je vroeger worden? “Vroeger wilde ik heel lang psycholoog worden. Het leek me gewoon leuk om als psycholoog al die verhalen aan te horen en mensen te kunnen helpen. Mijn ouders zeiden al dat ik op de basisschool erg behulpzaam was naar andere kinderen toe. Verder vond ik het heel interessant om naar mensen te luisteren. Als er bezoek was zat ik veel liever bij mijn ouders en hun vrienden dan bij de kinderen. Dan zat ik stilletjes naast mijn moeder en luisterde gewoon mee naar de gesprekken. Pas later kwam ik erachter dat ik daar ook in kon participeren. Ik ben thuis de jongste, mijn broer is zes jaar ouder dan ik en mijn zus negen jaar ouder. Voor mijn gevoel werd ik daardoor ook vrij snel volwassen.”

Heb je een droomwerkgever? Een bedrijf/organisatie waarvoor je heel graag zou werken? “Het lijkt me heel cool om voor een opdrachtgever te werken die iets toevoegt aan de wereld. Klinkt een tikje zweverig, misschien. Maar soms zie ik om me heen hoe oppervlakkig marketing kan zijn. Ik ben nu eenmaal geen dokter of militair, dus probeer ik op deze manier iets aan de maatschappij bij te dragen. Een goed voorbeeld is het project waar ik mijn afstudeerstage ga uitvoeren: in Maassluis hebben onder andere stichting STOED en de gemeente de handen ineengeslagen om een foodtruck neer te zetten om eenzaamheid tegen te gaan. Mensen kunnen daar een bakkie doen en hun verhaal kwijt.”

Wat voor geheime talenten heb je die je op weg helpen in het bedrijfsleven? “Als het echt uit de hand loopt kan ik goed mediaten. Mijn familie kan nogal fel zijn en ik was eigenlijk de rustigste thuis. Het waren geen slaande ruzies, maar wel vurige discussies. Als er een conflict was merkte ik vaak dat er nogal wat ruis zat in de communicatie. De een vatte verkeerd op wat de ander bedoelde. Ik vond het leuk om dan te vertalen wat ze zeiden naar wat ze echt bedoelden. Nog steeds maak ik scherpe observaties en niet alleen thuis.”

Heb jij (business)hero’s? “De Correspondent vind ik als business op zichzelf een “hero”. De manier waarop zij hun product communiceren is heel oprecht en transparant. En het concept zelf is eigenlijk heel eenvoudig: je krijgt goede journalistiek tegen een zeer acceptabele prijs zonder te veel poespas eromheen. Geen vervelende advertenties of wat dan ook, gewoon artikelen geschreven door de persoon die er verstand van heeft.

Daarnaast vind ik Pieter Zwart van Coolblue een goede ondernemer. Hij steekt een hoop energie in de interne aandacht. Dat maakt dat werknemers blij én trots zijn bij Coolblue te werken en dat straalt er echt vanaf richting de klant. Natuurlijk richten ze zich ook heel erg op service, maar ik geloof dat die twee pijlers elkaar complementeren. Dat bewijst maar weer dat prijs niet eens zoveel uitmaakt als je uitblinkt in service.”

Is er een quote die je inspireert?

Ondoenlijk is ook doenlijk, want onweer is ook weer” – Herman Finkers

Heb je alvast een tip voor opdrachtgevers op het gebied van contentcreatie? “Wees authentiek. Als je tijdens een verjaardag een verhaal vertelt die je de avond van tevoren in je hoofd hebt gestampt komt het minder overtuigend over. Mensen gaan pas echt aandachtig naar je luisteren als het verhaal uit jou komt. Als jíj het hebt meegemaakt en daarom maar al te graag wil delen. Ik geloof dat hetzelfde geldt voor contentcreatie. Vertel een verhaal waar je achter staat en waar je van wil dat mensen het horen. Dan nemen mensen het graag van je aan.”

En als laatste vraag – wat voor superpower zou je willen als je er eentje mag kiezen? “Onzichtbaarheid. Dan zou ik hele dagen in het openbaar vervoer zitten, of op terrassen of andere publieke plekken. Zo zou ik eindelijk ongegeneerd mensen kunnen kijken zonder dat ze me zien. Gewoon observeren wat ze doen, hoe ze communiceren en waar ze naartoe gaan. Dat lijkt me heel erg leuk.”


Rachel werkt op dit moment 3 dagen per week voor Laurens in Rotterdam. Daarnaast werkt ze aan kleinere opdrachten voor Vice Versa. Ze is nog zeer beperkt beschikbaar voor andere werkzaamheden.

Heb jij een klus waarvan je denkt dat Rachel kan helpen? Neem contact op met Anke (anke@viceversacommunicatie.nl) of Melisa (melisa@viceversacommunicatie.nl) zodat we je meer kunnen vertellen.

Ook kun je de aparte Talent pagina bezoeken en hier alles lezen over het werken met junior communicatiemedewerkers.

Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.