Het bedenken van originele content voor je social mediakanalen kan best een uitdaging zijn. Of je nu vooruit werkt of op het laatste moment je artikelen schrijft. Gelukkig kun je  strategische keuzes maken en contentthema's bepalen die je helpen om het ontwikkelen van leuke posts een stuk gemakkelijker te maken. In dit artikel nemen we je mee langs één van onze favorieten, het contentformat.

Het bedenken van originele content voor je social mediakanalen kan best een uitdaging zijn. Of je nu vooruit werkt of op het laatste moment je artikelen schrijft. Gelukkig kun je strategische keuzes maken en contentthema’s bepalen die je helpen om het ontwikkelen van leuke posts een stuk gemakkelijker te maken. In dit artikel nemen we je mee langs één van onze favorieten, het contentformat.

Wat zijn contentformats?

De naam zegt precies wat het doel is van een contentformat. Het zijn namelijk vaste modellen, formats, die je gebruikt voor je communicatieberichten. Op vrijwel ieder socialmediaplatform wordt gebruik gemaakt van formats. Een van de meest bekende formats is de #throwbackthursday, ook wel #tbt op Instagram. Als je deze hashtag opzoekt dan vind je ruim 400 miljoen foto’s die een gebeurtenis uit het verleden van de plaatser laten zien.

Een andere is de #followfriday hashtag die enkele jaren geleden zijn opwachting maakte op Twitter. Met dit format worden er dus onder deze hashtag iedere vrijdag accounts gedeeld die waardevol zijn om te volgen. Natuurlijk kan ook Facebook niet uitblijven. Naast de eerder genoemde hashtags gebruiken veel Facebookgroepen vaste formats. Zo zie je vaak dat er een vaste dag is waarop je iets mag plaatsen ter promotie van je eigen blog/bedrijf, om een teveel aan reclame te voorkomen. Maar ook offline zie je vaste contentformats. Denk aan vaste rubrieken in de krant en de herkenbare tv-commercials met Meneer van Dalen van Albert Heijn.

Onderdeel van je contentstrategie

De keuze voor een bepaald format is onderdeel van je contentstrategie. Je denkt vooraf na over welk format, welke manier van het delen van je berichten jouw helpt bij het bereiken van je doelgroep en je doel. Enkele voorbeelden:

Humans of New York
Hun contentformat is heel eenvoudig. Ze delen verhalen van mensen op Facebook en doen dit altijd op dezelfde manier. Zoals je ziet aan de reacties en het aantal likes is dit een enorm succes geworden. Formats als onderdeel van je contentstrategie kan dus de gouden greep zijn in de groei van je bedrijf online.

Humans of New York

Coolblue
Coolblue snapt het ook. Ze zijn heel alert op sociale media, weten de juiste tone-of-voice te pakken en ze hebben een hele hoge engagement (betrokkenheid) met fans. Zo hebben zij maandelijks de actie ‘Pakketpret’. Klanten van Coolblue worden gevraagd om met hun Coolblue doos een kunstwerk te knutselen. Coolblue kiest vervolgens twee van de mooiste inzendingen en deelt deze op Facebook. Ze laten hun klanten kiezen wie er wint door gebruik te maken van de verschillende soorten reacties op Facebook. Dit kost Coolblue waarschijnlijk weinig moeite, maar levert enorm veel interactie op. Wederom een gouden format dus.

Coolblue

Bibliotheek Utrecht
Dat boeken ook thuishoren op social media bewijst de Bibliotheek Utrecht als geen ander. Een tijdje geleden riepen zij de hashtag #bookfaceutrecht in het leven en daagde hun leden uit om de cover van een boek te verwerken in hun eigen foto. Eind 2017 koppelden ze er zelfs een winactie aan waarbij deelnemers een eReader konden winnen. Dit format zie je vrijwel iedere vrijdag terug op het instagramkanaal van Bibliotheek Utrecht.

Bibliotheek Utrecht

Je eigen format
De kunst is dat jij voor jezelf een format gaat ontwikkelen. Hoe kun je dat doen? Enkele voorbeelden:

Heb jij bijvoorbeeld een webshop waarbij je regelmatig fijne feedback krijgt van je klanten? Maak een tweewekelijkse post waarin je een tevreden klant laat vertellen over zijn/haar ervaring. Een ander voorbeeld is het format van Esther Wienese, schrijver van het Rotterdamse Dakenboek. Voor haar ontwikkelden wij een format waarin ze wekelijks op een vaste dag een verhaal van een dak deelde uit haar boek. Bij vloggers zie je dat ze op vaste dagen vlogs plaatsen volgens een vast format.

Een vast schema voor jezelf kan bijvoorbeeld zijn:

Op maandag vertel je over de plannen van komende week. Op woensdag laat je een medewerker aan het woord over een opdracht voor een klant en op vrijdag laat je in een vlog zien met welke uitdagingen jullie stoeien.

Je kunt volledig naar eigen inzicht vaste formats ontwikkelen voor zowel specifieke kanalen als al je social mediakanalen. Doe dit met je contentstrategie en contentthema’s in gedachten zodat je uiteindelijk met een ijzersterk format werkt. Als je format eenmaal staat dan is het een kwestie van periodiek alles klaarzetten en publiceren. Zo hoef je niet iedere week opnieuw al je tijd te besteden aan het bedenken van posts, bespaar je waardevolle tijd en het allerbelangrijkste je brengt structuur aan in het vertellen van jouw verhaal. Zie het als een altijd draaiende campagne. Bovendien blijven je social mediakanalen daardoor up-to-date en goed zichtbaar in de feeds van je klanten. Genoeg te winnen dus.

Wat kan ik ermee?

Formats helpen je in het maken van je berichten. Je hoeft niet telkens na te denken wat voor soort bericht je maakt. Je hebt immers vooraf al bepaald hoe je je bericht gaat maken en delen. Met formats ontwikkel je dus sneller, maar ook betere content. Wil je zelf aan de slag en heb je nog iets meer houvast nodig? Hieronder vind je een stappenplan waarmee je een eigen format ontwikkelt.

Stap 1. Bedenk een format dat past bij minimaal 1 van je contentthema’s en je doelgroep. Laat je inspireren door de eerder genoemde voorbeelden als je er niet uit komt. Denk na over welk format je bereik en interactie oplevert.

Stap 2. Maak een planning waardoor je het format gaat realiseren. Denk bijvoorbeeld aan vragen als: wat wordt de inhoud van je bericht en wie/wat heb je nodig om het te gaan maken?

Stap 3. Maak je bericht, video, foto – kies de bijpassende contentvorm (tekst, video, visual, foto etcetera). Voor sociale media gebruik je in ieder geval altijd een afbeelding. Deze kun je opmaken met bijvoorbeeld Canva.com.

Stap 4. Plan je bericht in op het gekozen kanaal. Plan ook gelijk een moment in waarop je de volgende post van het format gaat uitwerken.

Stap 5. Evalueer, bekijk de statistieken. Hoe is het gegaan? Heb je bereik gehad en interactie? Waarom wel, waarom niet? Wat kun je meenemen naar de volgende post? Let op dat je je format wel even de tijd om te slagen geeft.

Succes met het ontwikkelen van een format! Heb je meer hulp nodig? Bekijk dan onze workshops en contentplanning:

Meer weten over de Story First! Contentplan workshop? Kijk dan hier.
Meer weten over de workshop Contentplanning? Kijk dan hier.
Direct aan de slag met de contentkalender van Social Abonnement? Download de kalender hier.

 

Ben jij al bij onze Story First! Contentplan workshop geweest? Tijdens die workshop helpen we je op weg door te zoeken naar de contentthema’s die het beste passen bij jou en je bedrijf. Ook kijken we naar de verschillende social mediakanalen die je gebruikt of wilt gebruiken. Na deze workshop ga je naar huis met onder andere vier contentthema’s en het format zelf. Zo kun je zelf aan de slag met de invulling van je content.
Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.