Medewerkers begeleiden in het ambassadeurschap van de organisatie. Noodzakelijk of toch niet?

door | mei 17, 2019 | #Employee Advocacy, #Innovatie | 0 Reacties

Zijn medewerkers vanzelfsprekend ambassadeurs en klaar voor het ambassadeurschap? Zijn medewerkers niet automatisch een ambassadeur van hun werkgever? Wij mensen praten allemaal regelmatig over ons werk. Dus eigenlijk is het logisch en zijn we dus allemaal ambassadeurs van onze werkgevers. Er zijn altijd betrokken medewerkers die zich positief uitlaten over hun organisatie en proactief optreden als ambassadeur. Op verjaardagsfeestjes bijvoorbeeld en ook online via sociale media. En er zijn ook altijd medewerkers die zich negatief uitlaten over hun werkgever. Hebben medewerkers begeleiding nodig in het ambassadeurschap? Dat is de vraag die we in dit artikel beantwoorden.

In netwerkorganisaties gaan medewerkers actief het netwerk in om betekenisvolle relaties aan te gaan. Hier is de medewerker dus een echte ‘verkoper’ van zijn organisatie. Het komt de verkoop zeker ten goede als je zelf het nut ziet van hetgeen je verkoopt, een ambassadeur bent van je organisatie. Verkopers krijgen verkooptrainingen. Eigenlijk is het meer dan logisch dat medewerkers in een netwerkorganisatie begeleiding krijgen in het netwerken.

De reclameboodschap van de organisatie moet tevens authentiek en menselijk zijn.

Dus ja, het is noodzakelijk om medewerkers te begeleiden in het ambassadeurschap. Er zijn meer redenen voor het faciliteren van het ambassadeurschap. Professionele en persoonlijke netwerken van de medewerkers worden namelijk steeds belangrijker voor organisaties. Voor bereik op sociale media heeft de organisatie tegenwoordig zijn medewerkers nodig. Het natuurlijke (organische) bereik is laag. Content gedeeld door medewerkers geeft een groter bereik dan de bedrijfspagina. We ontvangen de boodschap het liefst van een gelijke die we veelal vinden in ons eigen netwerk. Ook vinden we de medewerker de meest betrouwbare woordvoerder (aldus de Edelman Trustbarometer).  De reclameboodschap van de organisatie moet authentiek en menselijk zijn. Oftewel, het is voor de werkgever belangrijk dat de medewerker in zijn netwerk praat over zijn of haar werk. Zowel offline als online. Wat ons betreft zijn er dus genoeg redenen om het ambassadeurschap van de medewerkers te faciliteren.

Hoe faciliteer je het ambassadeurschap?

In een organisatie die wil veranderen naar een netwerkorganisatie verandert de focus van het werk van de medewerker. Taken verschuiven van het primaire werkproces naar het netwerk waar samengewerkt wordt met partnerorganisaties. Medewerkers die bijvoorbeeld voorheen primair klantcontact hadden gaan nu op pad. Ze gaan de straat op om samen met stakeholders en samenwerkingspartners te werken aan een dienst of productontwikkeling. Dit voorbeeld past bijvoorbeeld bij een GEZ organisatie (Geïntegreerde Eerstelijns Zorg).

Van je medewerker verwacht je dan dat hij/zij:

  • Het verhaal van de organisatie kent en de rol die de organisatie speelt goed kan uitleggen;
  • Een positief beeld van de organisatie schetst;
  • Informatie van de organisatie deelt in het persoonlijke en zakelijke netwerk;
  • De organisatie vertegenwoordigt en betekenisvolle relaties aangaat, samenwerkingen gaat opzetten die een positief bedrijfsresultaat opleveren.

Je medewerkers faciliteren in hun ambassadeurschap? Vraag onze whitepaper aan!

Wat is het huidige imago van je organisatie?

Je hebt het bovenstaande georganiseerd, maar hoe dan verder? Tijdens de samenwerking loopt de medewerker ongetwijfeld tegen verschillende beelden (imago) van de organisatie aan. Het beeld wat de medewerker tegenkomt bij samenwerkingspartners en stakeholders, is natuurlijk gevormd door heel veel verschillende dingen. Bijvoorbeeld door een telefoontje wat ooit is gepleegd en onbeantwoord is gebleven. Of door een organisatieaanpassing die onvoldoende bekend is in het netwerk, met als gevolg dat de rol van de organisatie niet duidelijk is. Vergeet ook de media niet die met regelmaat schrijven over de bestuursvoorzitter van de organisatie. Genoeg impulsen dus die het imago van je organisatie bepalen.

Elke medewerker is een vertegenwoordiger van de organisatie en dus onderdeel van het imago.

Elke medewerker kan iets doen aan het beïnvloeden van het imago van de organisatie. Elk beetje dat iemand bijdraagt, is onderdeel van de gezamenlijke boodschap. Ook degene die zich negatief uit over zijn werkgever. Dit imago is essentieel in de betekenisvolle samenwerking die je als netwerkorganisatie wil aangaan met anderen. Het kan stagnerend werken (“Zij … komen nooit hun afspraken na”) of juist voor je werken (“Zij zijn een prettige samenwerkingspartner”.) Wees je hiervan bewust en vraag aan je medewerkers wat zij nodig hebben in hun rol als ambassadeur.

Wij merken dat je medewerkers helpt als je met het volgende aan de slag gaat:

  • Bespreek het huidige imago: Zijn er onderzoeken gedaan onder onder andere stakeholders en klanten? Bespreek ze met de medewerkers die actief het netwerk ingaan. Koppel aan elkaar terug welk imago je tegen bent gekomen.
  • Bespreek het gewenste imago: Wat willen we uitstralen en hoe uit zich dat in ons gewenste gedrag. Wat hebben we nodig om daar te komen?
  • Wat is het persoonlijke imago van de medewerker en hoe versterkt deze het imago van de organisatie? Geef je medewerkers hier de vrijheid om het op zijn eigen manier te doen en ook promotie voor zichzelf te maken (personal branding). Het moet namelijk niet heel zend-gericht, onpersoonlijk overkomen en daardoor minder positief uitpakken. Authenticiteit en vrijheid voor de medewerkers zijn belangrijke ingrediënten voor het ambassadeurschap.
  • Bouw een online podium voor je organisatie. Deel de kennis van je organisatie online en verspreidt deze kennis samen met je medewerkers. Faciliteer daarbij de ontwikkeling van medewerkers als experts met een personal brand.

Hoe uit het ambassadeurschap van jouw medewerkers zich?
Laat het ons weten door te reageren op dit bericht.

Bronnen:
Martijn Rademakers: Maak van medewerkers ambassadeurs in je contentstrategie
Denise van Iersel: Vijf tips om het potentieel van employee advocacy te maximaliseren

Dit bericht is geschreven door Anke van der Sluis in samenwerking met Caroline Haan.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...