De geur, ja de typische sierteeltgeur, die weer opsnoof bij de IFTF en de Royal FloraHolland Trade Fair gaf me het gevoel van thuiskomen. De typische sierteeltgeur bestaat niet alleen uit geurende bloemetjes. Nee het is vermengd met aarde en de geur van bloeiende en groene planten. En echt, als je er zeven jaar in rond hebt gelopen dan voelt, ik bedoel ruikt, het dus als thuiskomen.

Wat was ik onder de indruk van de mooie presentaties van de kwekers. Ik zag echt mega grote rozen in heel veel kleuren, een bloemenolifant, hazen en een kool als vaas, roze meubels van velours die de beleving creëren rondom de Vanda. Perfect voor mijn kantoor bij Hashtag Workmode. Een Phalaenopsis die zweeft boven een magneet in een stand gemaakt van gouden draad. En een tag-en-win-actie met de snijhortensia’s. De kwekers vertelden dat ze wel moesten uitleggen wat taggen was.

Tijdens mijn tour over de beide beurzen, viel me het een en ander op. In dit artikel deel ik mijn bevindingen in de vorm van 3 tips speciaal voor sierteeltkwekers.

  1. Word actief op Instagram

Een ding valt direct op. Iedereen maakt foto’s. Maar als ik dan tijdens een rondje op de beurs Instagramstories maak en de kwekers wil taggen: dan kan dat nog lang niet bij iedereen. Daar liggen echt nog heel veel kansen met deze grote bloemenpracht. Zo staan er al meer dan 104,3 miljoen foto’s met de hashtag #flowers en 14,6 miljoen foto’s van planten op instagram! Deze video: Royal FloraHolland in the picture, zegt genoeg.

Zo staan er al meer dan 104,3 miljoen foto’s met #flowers en 14,6 miljoen foto’s van planten op Instagram!

2. Laat de mens achter de bloemen zien

Bij de IFTF trof ik een enorme bloemenzee aan in de kas van de Expo Haarlemmermeer. De bloemenpracht spreekt voor zich natuurlijk. Opvallend vond ik wel dat niet alle stands continu bemand waren. Het gaat om Human2Human tegenwoordig in meerdere opzichten zoals Mirakuleas dat ook al schreef: “Je authentieke zelf laten zien en oprecht contact leggen. Daarmee verbind je mensen met je merk, dát is de succesformule van morgen.” Je stand bemannen is dan wel het minste wat je kunt doen.

3. Spread the word | Werk samen in het maken en verspreiden van je berichten

Ik verdween in een lampenkap met een gouden tulp met oud collega Jolanda Lek voor uitleg over groeiplatformen. Groeiplatformen zijn specifieke communicatiethema’s die weergeven waar groeikansen in de markt liggen. Ze zijn gebaseerd op data en voor iedereen in de keten toepasbaar. Ik luisterde naar hele mooie ambities voor de sierteeltketen. Ik kreeg voorbeelden van uitgewerkte Facebookpagina’s te zien en marketingmaterialen voor in de retail. Dat bracht me direct op kans drie voor kwekers die met sociale media aan de slag willen.

Blijf bij je leest, vertel je eigen verhaal maar doe het samen met je ambassadeurs. Op de Trade Fair deden jullie dat enorm goed. Jullie, de kwekers, lieten een enorme bloemenpracht zien waar vele foto’s van zijn gemaakt. Maak online ook zulke mooie presentatie. Je online podium is veel groter dan het aantal bezoekers in Aalsmeer. Deze mooie foto’s willen de andere schakels in de keten echt graag delen. Laat zien wat je kan, inspireer en laat anderen deze berichten verspreiden.

Flowering the world

Ik doe mee en kocht de dag erna direct een mooie groot bos bloemen en een hangplant voor mijn huis bij de lokale bloemist! Bekijk de foto op Instagram

 

Over Anke | Tot 3 jaar geleden werkt ik als communicatie adviseur en community manager bij de bloemenveiling. Nu geef ik trainingen op het gebied van online communicatie en social media met begeleiding aan grote en kleine bedrijven in dit vakgebied. Lees meer via www.socialabonnement.nl
Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.