Verbind je evenement met je online community

door | sep 27, 2017 | #Community building | 0 Reacties

Vijf tips voor het verbinden van je evenement met je online community . Verbind je evenement met je online community en zorg zo voor een langdurige relatie met de bezoeker van je evenement en creëer een actieve community.

Organiseer je regelmatig een netwerkevenement voor je klanten? Dan is het de moeite waard om na te denken hoe je met dit evenement je community kunt activeren. Als je deze twee – je evenement en je online community – gaat verbinden levert dat een win-win situatie op. Je stimuleert de bezoekers van het evenement je community te bezoeken. En een online community zorgt voor langdurig contact met de bezoeker van je evenement. Dat helpt je in de toekomst met het organiseren van een relevant evenement voor deze community. Win-win dus.

Met de volgende tips kun jij snel aan de slag. Dus marketeer, communicatieadviseur of communitymanager, nodig je eventmanager uit voor koffie en maak hem of haar enthousiast. Verbind je netwerkevenementen met je community!

Je online community kan zorgen voor langdurige contact met de bezoeker van je evenement.  

Hoe kun je je evenement verbinden met je online community?

Enkele voorbeelden ter inspiratie:

 1. Organiseer kleine meet up’s

De nieuwe leden van de je online community kunnen op het evenement elkaar en jou ontmoeten. Beloon ze voor het komen en hun betrokkenheid met bijvoorbeeld een kortingsbon of gratis advies. Als je tijdens de meet up ook nog de leden helpt met het invullen en compleet maken van hun profiel is de kans groot dat je daarmee hun bezoek aan de online community stimuleert. Ook de actieve deelnemers kun je op een gepaste manier belonen en in het zonnetje zetten tijdens het evenement. Hoe groter het podium dat je de gebruikers van je online community geeft, hoe groter de uitstraling op de andere bezoekers van het event die niet of minder online aanwezig zijn op de community.

2. Deel achteraf alle mooie content van je evenement alleen op je community

Stuur alle deelnemers van het evenement een e-mail met een link naar de community of een andere notificatie. Zorg dat de inhoud van de documenten erg relevant is, de moeite waard om te bekijken. Foto’s van het evenement doen het altijd goed (Waar sta ik?).

3. Zorg dat het evenement live te volgen is via de community (voor degenen die niet kunnen komen)

Je kunt een webcastdienst, live stream van YouTube of Facebook gebruiken. Je kunt het interactief maken door de live kijkers ook nog te laten reageren op een discussie of door de kijkers via een poll om input te vragen. Ook hier geldt weer, maak het relevant, het bezoeken waard.

4. Laat de bezoekers van het evenement een profielfoto maken en deze direct plaatsen

Een professionele profielfotograaf kan een kleine fotostudio neerzetten bij je evenement. Je kunt bezoekers uitnodigen om gratis een profielfoto te laten maken. Zorg er dan wel voor dat je die foto snel op de community plaatst. Als jij dit regelt wordt dat erg gewaardeerd. Geef daarbij ook de nodige support zodat de gebruikers direct hun profiel compleet kunnen maken. Begeleiding voor het resetten van je wachtwoord en gebruikersnaam bijvoorbeeld is aan te raden. Bezoekers zullen het erg waarderen als je ze de foto nastuurt zodat ze deze ook kunnen gebruiken op andere sociale media kanalen.

5. Geef actieve gebruikers van je community een plek op het evenement

Beloon je actieve gebruikers met aandacht, een plaats in het discussiepanel op het podium bijvoorbeeld. Vraag ze om input voor het evenement. Je kunt ze bijvoorbeeld mee laten beslissen bij de inhoud van het programma, de key-note spreker, de locatie, de catering tot de goodiebag toe. Hoe meer je samenwerkt met je leden hoe groter hun betrokkenheid!

Starten met een community?

Heb je nog geen online community maar zie je wel de toegevoegde waarde? Kijk dan eens of je met het evenement niet kunt starten met een community. Je kunt natuurlijk altijd starten met een community die draait op sociale media als een Facebook groep, of een LinkedIn groep. Lees meer over communities.

Dit artikel werd geschreven door Anke van der Sluis Vice Versa Communicatie in samenwerking met Melanie Westdijk, Blue Purple Events voor de workshop Community management van het NIMA Academy.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...