Co-creatie versus samenwerken

okt 3, 2024 | #Strategie | 0 Reacties

Samenwerken is de basis, co-creëren is de toekomst

In onze maatschappij, waar individualisme vaak de boventoon voert, lijkt samenwerken een bijzaak. Toch is dat niet zo. Samenwerking is een essentieel onderdeel van succes in elke organisatie. Co-creatie gaat een stap verder. Wat is het verschil? Wij leggen het je uit.

Samen problemen aanpakken 

Co-creatie is een vorm van samenwerken die je strategisch kunt inzetten om innovatie te stimuleren, klantrelaties te verdiepen en organisaties toekomstbestendig te maken. Het wordt steeds meer gezien als een essentieel onderdeel van modern leiderschap en bedrijfsvoering. Voorbeelden die je kunt vinden van de integratie van co-creatie in bedrijfsstrategieën zijn LEGO ideas en dichterbij huis vind je een voorbeeld bij het Radboud MC, health innovation labs. Of de NS, die bijvoorbeeld de inrichting van hun trein in co-creatie met reizigers oppakte. 

Co creatie gaat verder dan alleen samenwerken
Samenwerken is een proces waarbij twee of meer partijen, zoals individuen, teams of organisaties gezamenlijk aan een project of doel werken. Hoewel de betrokkenen elkaar ondersteunen en taken verdelen, blijft elke partij vaak verantwoordelijk voor specifieke onderdelen van het proces. De input van de verschillende partijen wordt uiteindelijk samengevoegd om een gezamenlijk doel te bereiken, maar de beslissingsbevoegdheid en verantwoordelijkheid kunnen duidelijk gescheiden blijven. De ervaring laat zien dat samenwerking vaker opgelegd wordt vanwege een hiërarchie bijvoorbeeld wat weerslag kan hebben op het draagvlak. 

Co-creatie gaat niet alleen over samenwerken; het gaat verder. Het is een proces waarin meerdere partijen, zoals klanten, medewerkers of andere stakeholders, vanaf het begin gezamenlijk nieuwe ideeën, producten of oplossingen ontwikkelen. In co-creatie worden alle deelnemers gelijkwaardig betrokken en is er ruimte voor diverse perspectieven en inbreng wat verbondenheid met zich meebrengt. De betrokkenen werken intensief samen in een iteratief proces, waarbij ieders input evenveel gewicht heeft en er gezamenlijk eigenaarschap is over het eindresultaat. Zie ook de tabel hieronder. Alhoewel het appels met peren vergelijken is, is het goed om de verschillen te kennen. 

Opgelegde kernwaarden
Co-creatie is toepasbaar op alle levels en voor alle vraagstukken in je organisatie. Denk bijvoorbeeld aan het vaststellen van kernwaarden die vaak bedoeld zijn als fundamentele overtuigingen of principes die dienen als leidraad voor het gedrag, cultuur en besluitvorming in de organisatie en in interacties met de buitenwereld.  Een anekdote illustreert hoe de introductie van kernwaarden zijn doel mist doordat kernwaarden slechts opgelegd worden.
Caroline vertelt:  “Ik herinner me nog goed dat ik hoorde hoe de kernwaarden van een bedrijf op de muren van vergaderruimtes werden geplakt. Het was onduidelijk door wie deze waarden bedacht waren en wat ze betekenden. Je identificeren met deze waarden van de organisatie was daardoor niet mogelijk. Pas twee jaar later waren deze kernwaarden onderdeel van een gesprek met het management en werd duidelijk wat ermee werd bedoeld. “

Zo kan het ook: kernwaarden co-creëren
Een mooi voorbeeld van hoe co-creatie helpt bij het vaststellen van kernwaarden en het creëren van draagvlak maakte Caroline laatst zelf mee. Zij werd gevraagd om mee te denken bij het ontwikkelen van een deel van een jaarlijkse bijeenkomst voor medewerkers van Koers VO, een samenwerkingsverband voor passend voortgezet onderwijs in de regio Rotterdam. Het idee was om “iets met kernwaarden” op te nemen in het programma. Het managementteam was eerder gestart met het formuleren van kernwaarden rondom communicatie. Het idee ontstond om deze bijeenkomst te gebruiken om input op te halen voor de in concept uitgewerkte kernwaarden. Hoe doe je dat? Welke vragen stel je medewerkers en welke werkvormen gebruik je daar dan voor? Samen met de projectleider werd er een voorbereidingsgroep opgezet met uit elk team een afgevaardigden. Het eindresultaat? Er stond een interactief programma dat (uit)gedragen werd door het hele team. Een echte co-creatie productie met open communicatie en feedback wat een goede basis legde voor een vervolg.

Co-creatie als basis in de huidige tijd
In onze wereld is co-creatie niet zomaar een methode, maar een basisprincipe voor succesvolle samenwerking. Het stelt teams in staat om samen te ontwikkelen, waarbij elk individu een stem heeft in het proces en een gelijke rol speelt in het vormgeven van de uitkomsten. In deze tijd, waarin de complexiteit van vraagstukken toeneemt en innovatie essentieel is, is het cruciaal dat teams niet alleen samenwerken, maar echt co-creëren.

Wil je meer weten over hoe co-creatie jouw organisatie kan versterken?
Sluit dan zeker eens aan bij onze kennissessies en ontdek hoe deze benadering jouw team toekomstbestendig kan maken.

Waar kun jij co-creatie toepassen in jouw organisatie? Laat het ons weten door te reageren op dit bericht. 

Auteurs: Anke van der Sluis & Caroline Haan

Aan de slag met het co-creatie?

Leer meer over hoe jij met behulp van Lean en Agile methodieken kunt co-creëren. Volg een training of bekijk meer blogs van onze consultants.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...

Co-creatie versus samenwerken

Co-creatie versus samenwerken

Samenwerken is de basis, co-creëren is de toekomst In onze maatschappij, waar individualisme vaak de boventoon voert, lijkt samenwerken een bijzaak. Toch is dat niet zo. Samenwerking is een essentieel onderdeel van succes in elke organisatie. Co-creatie gaat een stap...

Wendbare communicatieadviseurs

Wendbare communicatieadviseurs

Steeds vaker merk ik dat opdrachtgevers voorkeur hebben voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Het duurde even voor ik de compententies kon benoemen. Het werd een lange lijst, deze top 10 voor wendbare...