Geef je ambassadeur het podium in je communicatie

Opvallen in de stroom aan content is lastig. Zeker als bedrijf of organisatie. Mensen vertrouwen steeds minder op het logo van een corporate account en steeds meer op het advies van een gelijkgestemde uit hun eigen netwerk. Die ontwikkeling vraagt om een andere aanpak in (o.a.) de communicatie van de organisatie. Het is tijd om het merk te vervangen door mensen. Opvallen in je communicatie doe je door echte, persoonlijke verhalen te delen. En daar heb je mensen voor nodig. Ambassadeurs om precies te zijn. 

Een ambassadeursstrategie zorgt onder meer voor beweging in je organisatie, het vergroten van je naamsbekendheid, brengt gedragsverandering teweeg en kan bijdragen aan de innovatie binnen de organisatie. In dit artikel staan we stil bij de voordelen van ambassadeursschap in de communicatie van een bedrijf. Ontdek waarom het zo belangrijk is om je ambassadeurs het podium te geven en te kiezen voor employee advocacy.

Video Thumbnail

Wat zijn ambassadeurs?

Ambassadeurs zijn voorlopers die achter het bedrijf of de organisatie staan. Ze kunnen de algehele visie supporten of specifieke onderdelen binnen het bedrijf. Denk bijvoorbeeld aan de kernwaarden, een project of een product. Het doet denken aan het begrip ‘fan zijn’. Echter liggen de verhoudingen tussen fans van een bedrijf/organisatie en ambassadeurs van een bedrijf/organisatie anders: 

  • Een fan heeft een vrijblijvende, informele relatie met de organisatie;
  • Een ambassadeur heeft een formele relatie met de organisatie en is er sprake van een wederzijds belang 

Voor een organisatie betekent het dat medewerkers potentiële ambassadeurs zijn. Zij zijn onderdeel van het bedrijf en profiteren van positieve bewegingen binnen de organisatie. Er is dus sprake van wederzijds belang.

De voordelen van ambassadeursschap

Dat het voor een merk fijn is om ambassadeurs te hebben, is een schot voor open doel. Onderzoek wijst namelijk uit dat mensen medewerkers als de meest betrouwbare woordvoerders van een bedrijf zien. Door te communiceren via medewerkers die hun persoonlijke verhalen delen, heb je meer impact met je communicatie als organisatie.

92% van de mensen vertrouwt een boodschap van een persoon, terwijl maar 25% de boodschap gelooft wanneer een bedrijf die uitzendt. 

De voordelen voor medewerkers om onderdeel te worden van een ambassadeursstrategie vragen wat meer uitleg. De impact van employee advocacy op een merk is vanuit commercieel perspectief heel duidelijk. Voor medewerkers zijn de voordelen echter veel persoonlijker en op de individu gericht.

Uit onderzoek blijkt dat 86% van de medewerkers die deelneemt aan een employee advocacy-programma een positief effect ervaart in zijn/haar carrière. De voordelen voor ambassadeurs zijn o.a.:

  • een groter zakelijk netwerk doordat ze actiever zijn op social media
  • beter op de hoogte zijn van trends & ontwikkelingen
  • het ontwikkelen van veel gevraagde vaardigheden
  • zich onderscheiden van peers als thought leader
  • meer nieuwe samenwerkingen, partners & baankansen

Ambassadeurs geven je organisatie en merk een gezicht

In het eigen netwerk van ambassadeurs zitten vaak mensen uit de doelgroep van de organisatie. Een bijzonder segment van je doelgroep, want zij kennen de ambassadeur persoonlijk. Daarmee is de bereidheid tot luisteren naar wat de ambassadeur te vertellen heeft vele malen hoger dan wanneer dit vanuit het bedrijf gedaan zou worden. De content van de ambassadeur wordt sneller leuk gevonden door de doelgroep. En wat leuk is, wordt verspreid. Zo verspreidt de boodschap van de organisatie zich op een organische manier.

Two-Step-Flow theorie

Two-Step-Flow theorie

De ambassadeursstrategie werkt volgens het communicatieprincipe van de Two-Step-Flow theorie. Dit houd in dat communicatie gaat van de zender naar de ontvanger via tussenpersonen, oftewel ambassadeurs. Hierdoor straalt het imago van de ambassadeur af op de organisatie en andersom. Er ontstaat een dialoog tussen de ambassadeur en de doelgroep wat zorgt voor een dynamisch communicatieproces met feedback voor de organisatie.  

Human-to-human

Communicatie gaat om h2h (human-to-human); communicatie van mens tot mens. Stop met b2b (business-to-business) en b2c (business-to-consumer) en zorg dat je organisatie een gezicht krijgt. Communicatie draait om het spreken van menselijke taal. Jouw medewerkers spreken deze oprechte en authentieke taal van de organisatie. Zij hebben gekozen voor dit bedrijf en zijn daarom jouw ambassadeurs. Communicatie is bedoeld voor interactie en niet om alleen maar te zenden. Zoals marketing expert Bryan Kramer zegt: interacteren doe je van mens tot mens niet vanuit een logo. 

Faciliteer je medewerkers in hun ambassadeurschap

Met de conclusie dat employee advocacy een waardevolle manier is om (onder meer) je communicatie een boost te geven ben je er nog niet. Het is zaak om als bedrijf te leren hoe je ambassadeurschap binnen jouw organisatie faciliteert. Begin door gesprekken te voeren. Ga met medewerkers praten over hoe zij het gezicht willen zijn van je organisatie. Kijk eens op je social media kanalen en ga eens koffie drinken met de meest actieve collega. Wedden dat jullie samen al een goed gesprek hebben en een eerste idee voor een campagne waar je meer medewerkers bij gaat betrekken?

Toch meer hulp nodig? Ontdek de 5 stappen die je kunt zetten om een ambassadeursstrategie te realiseren en download de whitepaper ‘faciliteer je medewerkers in hun (merk)ambassadeurschap’.