Hoe maak je van je medewerker een ambassadeur?

door | jan 19, 2018 | #Employee Advocacy | 2 reacties

Als je van je medewerkers ware ambassadeurs wilt maken, is belangrijk dat zij zich ook echt kwetsbaar opstellen. Het gaat om pure, eerlijke en betrouwbare informatie. Immers, in 2018 gaan we voor meer menselijke communicatie. Daar is een flinke dosis zelfinzicht en zelfvertrouwen voor nodig. Hoe kun jij als werkgever het beste in je medewerkers naar boven halen en welke communicatievorm past daar dan het beste bij? De ene medewerker voelt zich bijvoorbeeld zo vrij als een vogel op social media, de ander heeft daar helemaal niets mee. Als het verhaal en de communicatievorm voelt als een maatpak dan straalt je medewerker dat ook uit en komt de boodschap oprecht en sterk over.

Hoe pak je dat aan?

Ga in elk geval het gesprek aan met je medewerkers. Neem het onderwerp ambassadeurschap mee als agendapunt in een werkoverleg. Leg uit wat het is en gebruik hierbij eventueel voorbeelden. Ga vervolgens samen brainstormen aan de hand van vragen als:

  • Wat zou jij de absoluut willen vertellen over ons bedrijf?
  • Hoe zie jij het ambassadeurschap voor je?
  • Hoe zou jij het ambassadeurschap in willen vullen?
  • Wat levert ambassadeurschap op voor de organisatie en voor de medewerkers?
  • Welke collega’s vind je bij uitstek al goede ambassadeurs en waarom?
  • Van welke collega zou je meer willen leren over ambassadeurschap.
  • Welke communicatievorm of platvorm spreekt jou het meeste aan.

Je zult zien dat ambassadeurschap vanuit deze basis veel meer gaat leven en ook daadwerkelijk draagvlak krijgt. Medewerkers krijgen namelijk de ruimte om mee te denken. Zij krijgen de mogelijkheid om uit te spreken wat zij bijvoorbeeld lastig vinden op dit vlak. Zij voelen zich hierdoor gehoord.

Als zelfstandig ondernemer ben ik automatisch ook ambassadeur van mijn bedrijf. Wat communiceer ik wel, wat niet en hoe doe ik dat dan? Dat zijn ook vragen die mij bezighouden. Het jaar 2017 heeft mij dan ook goed met de neus op de feiten gedrukt. Ondernemer zijn is heerlijk en tegelijkertijd belemmert het mij bij vlagen. Dan laat ik mij weer eens te veel leiden door wat andere ondernemers en goeroes zeggen en doen. Ik kan je vertellen, dat werkt niet. Niet voor mij als mens en ook niet als ondernemer. En dus vaar ik vanaf nu weer lekker eigenwijs mijn eigen koers. Ik communiceer op een manier die bij mij past. Het resultaat: mijn boodschap is oprecht, eerlijk en sprankelender dan ooit.

Reageren

2 Reacties

  1. Noor van de Hulsbeek

    Goedenmiddag,

    Bij Odion (organisatie gehandicaptenzorg) willen we het ambassadeurschap van onze medewerkers versterken. We willen starten met een inspiratiesessie over ambassadeurschap. Ik vroeg me af of jullie hierin iets voor ons kunnen betekenen. En zo ja, wat de tarieven zijn die jullie hanteren (voor bijvoorbeeld het begeleiden van een of meer inspiratiesessies).

    Antwoord
    • Anke van der Sluis

      Hoi Noor, ja tuurlijk helpen we je graag. Ik zal je een mail sturen. Groet, Anke

      Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...