Selecteer een pagina

Ik voel de warmte op mijn huid, rij naar een strand en bestel een pasta vongole met rosé. Kijkend naar de zee en in volledig ontspannen schieten de ideeën door mijn hoofd. Ik voel me vrij en sterk. Ik heb rust en ruimte voor mijn creativiteit.

“Wat een gek ben ik, dat ik mezelf dit soort Zuid-Frankrijkmomenten maar twee weken per jaar gun en de rest van het jaar mijn tijd op kantoor doorbreng!”, spreek ik mezelf streng toe. Ik besluit uit de rat race te stappen. Mijn baan op te zeggen en meer te doen waar ik blij van word. Ik herinner me het boek The 4 Hour Workweeken doe bij thuiskomst onderzoek. Ik wil weten hoe ik vanuit mijn hangmat business kan doen en stuit op een podcast waarin ondernemer Arnoud Kuipers wordt geïnterviewd over het 10-jarig jubileum van The 4 Hour Workweek. Op een tropisch eiland besloot hij zijn bestaan als bankier vaarwel te zeggen en de adviezen van Tim Ferriss op te volgen. En met succes. Welke concepten van het boek zijn nog steeds relevant? Ik neem de learnings met je door.

Het gaat niet om vier uur per week werken
Anders dan de titel doet vermoeden, leert het boek je drie dingen: laat de 9-tot-5-mentaliteit los, leef waar je wilt en wees gelukkig rijk. Het gaat om een andere manier van je werk organiseren en anders naar geld kijken.

De titel heeft Tim Ferriss puur gekozen omdat deze, na verschillende tests, de hoogste conversie opleverde. Een titel over een gelukkiger leven zou hem niet zo’n groot succes hebben gebracht. Ik kan me dus voorstellen dat mensen de titel misleidend vinden. Hoewel ieder mens met een gezond verstand ook begrijpt dat succesvol worden in vier uur per week niet voor iedereen is weggelegd. Het gaat om focus op dingen die belangrijk zijn, uitbesteden wat je kunt uitbesteden, anderen voor je laten werken die het goedkoper doen, tijd- en locatieonafhankelijk werken en vooral meer genieten van de tijd die je overhoudt.

De nieuwe rijken. Een kwestie van mindset
Wat is dan gelukkig rijk? Een voorbeeld. Marieke verdient 30.000 euro per jaar en Eva 150.000 euro per jaar. Denk je dat Eva rijker is? Stel nou dat Marieke tien uur per week werkt en Eva tachtig uur, dan verdient Marieke 58 euro per uur en Eva 36 euro. Tja.

En stel ook dat Eva in Amsterdam woont. Daar is immers haar werk en om dit geld te verdienen moet ze wel in de buurt blijven. Marieke daarentegen heeft besloten in Thailand te gaan wonen omdat ze van het klimaat en het eten houdt. Wat zij doet kan namelijk vanaf elke locatie. En als zij heerlijk uit eten gaat met haar vriend, kost het haar twintig euro. Terwijl Eva al snel 200 euro moet afrekenen.

Wat is het idee? Verdien in euro’s en geef uit in pesos of baths! Eva verdient in absolute getallen meer, maar Marieke heeft het relatief gezien een stuk beter voor elkaar. Zij behoort dus tot de nieuwe rijken. Het is een kwestie van mindset die nog niet iedereen door heeft.

Mogelijk? Ja! Zeker niet voor iedereen 
Je kunt in feite een bestaand concept pakken en het toepassen op jouw vakgebied. Vertel het op een leuke en informatieve manier, investeer wat in content, seo, sea, social advertising et voilà; je kunt er al snel goed van leven. Het misleidende is alleen, naast de titel, dat de gemiddelde persoon niet weet hoe je online geld kunt verdienen. Je kunt het wel leren, maar wees realistisch in hoeveel tijd het je kan kosten. En het kost de een nu eenmaal behoorlijk meer tijd dan de ander. Dus vier uur gaat niet voor iedereen op.

Daarnaast, niet iedereen heeft controle over zijn reactie op negatieve stimuli. Stel, je krijgt flinke kritiek van een opdrachtgever. Boos worden en in de aanval gaan? Trek je je terug? Of zoek je samen naar een oplossing? Je moet verantwoordelijkheid durven nemen over je eigen leven, positief kunnen reageren op negativiteit, overal kansen zien, lef hebben en vooral doorzetten.

Dus is het mogelijk? Zeker weten.

Is het voor iedereen weggelegd? Zeker weten niet.

Arnoud Kuipers kan dit beamen. In de podcast vertelt hij over bedrijven die hij oprichtte, landen van waaruit hij gewerkt heeft en de mate waarin concepten uit The 4 Hour Workweek hem daarin hebben ondersteund. Okee, niet in vier uur per week, wel in vier uur per dag. Net als ik komt hij namelijk liever niet voor tien uur in actie. Hij kan er goed van leven en heeft meer tijd voor gave dingen. Inspirerend vind ik dat. Arnoud:

“Het is niet bepaald makkelijk, wel haalbaar. Je moet er 100% voor gaan, leren van fouten en doorzetten. Maar dat geldt voor iedere ondernemer.”

Dingen kosten niet zoveel tijd als wij denken dat het zou moeten 
Neem de 9-tot-5-mentaliteit. Veel mensen zitten acht uur op kantoor, omdat ‘het zo hoort’. Daarvan gaat veel tijd zitten in koffie drinken, vergaderen, goedkeuring vragen, formulieren invullen en sociale activiteiten. Onderbrekingen die niet urgent en belangrijk zijn, zou je kunnen zeggen. Terwijl, doe je het werk effectief en in je eentje, kost het je wellicht een uur.

Als je effectief wilt zijn, draait het om twee dingen: schrappen en outsourcen! 

Met schrappen doelt Ferriss op de 80/20-principe. Als twintig klanten zorgen voor de meeste omzet en de overige tachtig klanten je onevenredig veel tijd kosten, waarom stop je daar dan niet mee? Het vergt een stuk lef, maar kom op, je doet jezelf – en de ander – tekort als je je niet alleen focust op je meest rendabele klanten.

Wat je ook doet: uitbesteden!
Wat betreft outsourcen raadt Farriss virtuele assistentes aan, zoals in China of India. En denk ook aan studenten, die voor weinig gave dingen voor je kunnen maken. Zoals een video. Het kost je een uur om op te nemen en tien uur om te editen. Als je slim bent, besteed je het editen uit. Zodat jij alleen een uur hoeft op te nemen en wat tijd kwijt bent aan het plaatsen en delen. En wat dacht je van het laten maken van een app, PowerPoint of Excel? Waarom zou je dat in Nederland laten doen als er in Kroatië een whizzkid zit die het voor een derde van de prijs doet? Het gaat om het resultaat.

En natuurlijk ga je een keer meemaken dat de kwaliteit slecht is of dat er niet op tijd wordt geleverd. Maar je leert veel en snel. En met nieuwe inzichten bouw je verder. Dus ook al heb je het niet per definitie nodig: zorg dat je snapt hoe uitbesteden werkt.

Zo bouw je aan je passieve inkomensstromen. Inkomensstromen waarvoor je niet zelf uren maakt. Omdat je een opdracht aanneemt en het aan een goedkoper iemand uitbesteedt. Je verdient zonder er zelf voor te werken en in die tijd kun je andere opdrachten aannemen. Denk ook aan vastgoed verhuren. Of aan een goed draaiende website waar je inkomsten uit genereert.

Ferriss katalysator voor lean
Uitbesteden vandaag de dag is eenvoudig via platformen als Upwork en Fiverr. Maar tien jaar geleden waren deze platformen nog niet voor handen en was hij de tijd ver vooruit.

Net als in zijn gedachtegoed think big, start small dacht Ferris out-of-the-box en behoorlijk vooruitstrevend. In het boek vertelt hij dat je altijd eerst met een klein budget moet testen op echte klanten. Start met het bedrijven van marketing. Als de eerste klant zich meldt zeg je: “sorry, de trui is momenteel uitverkocht”. Nu weet je dat er behoefte is en kun je daadwerkelijk een partij laten maken in India. Je meet dus conversie voordat je inkoopt.

Bedrijven lopen weg met outsourcen en klein beginnen en testen. Veel mensen refereren aan The Lean Startup van Eric Ries, een boek dat overigens een jaar na The 4 Hour Workweek uitkwam. Maar naar mijn bescheiden mening was Ferriss de katalysator van deze beweging.

Dit boek heeft mij geholpen de 9-tot-5-mentaliteit los te durven laten. Ik ga mijn werk doen waar en wanneer ik wil. Ik ga schrappen en outsourcen. En belangrijker nog: ik realiseer mij dat ik gelukkig rijk ben. Een boek dat tien jaar na dato nog altijd relevant is om te lezen en toe te passen. Wel met een flinke dosis gezond verstand.

Pas jij concepten uit het boek toe? Zo ja, hoe en wat heeft het jou gebracht?

Dit blog is geschreven voor marketingprofessionals op Marketingfacts.

Credits afbeelding: Dashmote, licentie: CC0 (Publiek domein)

Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Eindelijk overzicht
Heb jij interesse in het strategisch communicatieframe? Vul hieronder je gegevens in en ontvang hem in je mailbox.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.