Ook Anke ís Vice Versa

jun 7, 2023 | #samenmetviceversa | 0 Reacties

Haar naam is Anke van der Sluis en ook zij ís Vice Versa. Of misschien kunnen we wel zeggen, júist zij is Vice Versa aangezien ze de oprichter is. Als dochter uit een ondernemersgezin begon ze op de PABO. Ze switchte naar Communicatie management en werkte jaren lang bij verschillende corporates tot ze in 2014 Vice Versa startte. Nu werkt Anke als communicatiestrateeg en community-builder. Ze vertelt: ‘’Ik geloof dat je het als mens niet alleen kan. Door de juiste partnerships aan te gaan, kom je verder.’’

Anke: ‘’Ik geloof dat we als mens niet gemaakt zijn om alleen te zijn. Dan word je ook niet gelukkig. Relatie maakt gelukkig, ook in je werk. Alleen ga je sneller, samen kom je verder.’’

‘’Voor mij persoonlijk is samenwerken essentieel. Als ik samenwerk, ontstaat er een betere Anke. Als ik ergens in vastloop, komt het eigenlijk altijd omdat ik dan teveel alleen bezig ben en te weinig deel met anderen.’’

Het communicatievak specialiseert zich, ziet Anke. ‘’Allrounders hebben de juiste specialisten om hen heen nodig. Vice Versa is hieruit geboren: je kan het niet meer alleen. Ik begon met een paar bevriende freelancers samen opdrachten te doen, allemaal vanuit ons eigen specialisme. En daar kwamen steeds meer freelancers bij.’’ Tot op de dag van vandaag breidt het netwerk zich nog steeds verder uit met professionals op het gebied van innovatie, marketing en communicatie.

Meer leiderschap tonen, dát ziet Anke vakgenoten graag doen. ‘’Leiderschap is wel echt iets anders dan vertellen hoe het moet’’, zegt Anke. ‘’Leiderschap gaat wat mij betreft tegenwoordig over nauw samenwerken met anderen en op basis daarvan de identiteit van de organisatie weergeven. Dan ben je meer bezig met: Wie zijn wij? En minder met: Wie ben ik? Je bent dan bezig met waar je voor staat en hoe je duurzame veranderingen gaat realiseren.’’

Wat is jouw visie op de identiteit van Vice Versa?
‘’
Niemand werkt voor Vice Versa, iedereen ís Vice Versa’’, vertelt Anke. ‘’ In onze zelfsturende organisatie waar freelancers werken, vind je dus veel verschillende identiteiten. Maar wat ons bindt is de overtuiging dat verandering de enige constante is en wendbaar zijn, dus het uitgangspunt is. En natuurlijk het communicatievak.’’

Lees ook dit: https://mtsprout.nl/leiderschap/jaap-boonstra-leiders-zonder-ego 

‘’Het communicatief vaardiger maken van je organisatie is wat mij betreft dan ook een hele belangrijke taak van je communicatie afdeling. Als de communicatie meer een faciliterende rol gaat innemen, gaat dat heel veel opleveren.’’

Anke vertelt: ‘’Als communicatie meer de regie neemt in de corporate communicatie kun je écht het verschil maken. Je neemt het voortouw in wat je wanneer, en waarom vertelt met tweerichtingsverkeer als uitgangspunt. Dus geen: ‘U vraagt wij draaien’, meer.  Maar samen weten we meer en samen maken we onze organisatie zichtbaar en vindbaar. Samen is écht in alles het uitgangspunt.’’

‘’Het is geen: ‘U vraagt, wij draaien’, meer.’’

Sociaal-maatschappelijke betrokkenheid

De wereld elke dag een beetje beter maken, dat is wat Anke graag doet. ‘’Mensen zien, in plaats van doelen en resultaten zien. Mensen zien groeien, mensen aan relaties zien bouwen. Dat is waar ik me graag voor inzet. Bij mijn werk voor het Nederlands Kenniscentrum Open Overheid zie ik bij de organisatie maar ook bij de deelnemers van de trainingen en de communityleden echt de drive om meer transparantie te brengen. Dat is niet morgen geregeld, maar we kunnen wel samen elke dag weer een stapje in de goede richting zetten.’’

Zichtbaar en vindbaar zijn op alle niveau’s

‘’Zichtbaar en vindbaar zijn door continu te vertellen wie je bent, welke waarde je toevoegt én de ruimte nemen om in gesprek te gaan met anderen. Want zenden alleen is natuurlijk al lang passé. Dat is de uitdaging van deze tijd. Zichtbaar en vindbaar zijn hoort thuis op alle niveaus: binnen organisaties, in teams maar ook bij individuen. ‘’Alleen een logo of beeld geloven we niet zo snel’’, vertelt Anke. ‘’We willen de personen daar achter zien. Met hen kunnen we ons verbinden.’’

‘’Zichtbaar en vindbaar zijn is belangrijk op alle niveaus.”

Anke: ‘’De energie die wij als Vice Versa brengen is uniek, hoor ik vaak. We hebben gedrevenheid en passie voor het vak, én voor verandering. We brengen, terwijl we aandacht hebben voor de mens, door passende werkvorm en innovatieve denkprocessen de juiste flow om samen oplossingen te vinden. ’’

‘’Daarom krijgen we misschien vaak ook juist de complexere vraagstukken binnen’’, zegt Anke. ‘’De Vice Versa’ers zorgen voor de goede oplossingsrichting met de nodige energie terwijl we de mens altijd centraal hebben. Het resultaat, die volgt dan vanzelf. En vaak is dat nog een duurzame ook.’’

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...