KEnnis delen
Ontdek meer in onze online kennisbank!
Wendbare projectleiders
Projectleiders en wendbaarheid gaan hand in hand, zeker binnen agile omgevingen waar flexibel schakelen de norm is. Wendbaar projectmanagement is inmiddels de standaard. Maar wat maakt een projectleider echt effectief in een dynamische context?
Wendbare communicatie: bouwen aan echte verbinding in een dynamische wereld
De manier waarop we communiceren verandert. Je ziet een verschuiving van uitleggen en doelgroepen naar aansluiten en bondgenoten. Het gaat over de overgang van een verticale, top-down communicatiestijl naar een horizontale, participatieve aanpak. Een waardevolle beweging, waarin de nadruk verschuift van zenden naar samenwerken of nog nauwkeuriger geformuleerd: naar cocreatie.
Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs
Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste promotie van jouw merk.
Hoe Aristoteles nu zorgt voor impactvolle communicatie
De kern van het werk als communicatieprofessional blijft hetzelfde: het opbouwen van verbindingen tussen mensen door betekenisvolle communicatie. Dat is niet gemakkelijker geworden met alle nieuwe mogelijkheden. Wat kunnen we nu nog van Aristoteles, de Griekse...
Wendbare marketeers
Steeds vaker merk ik dat opdrachtgevers voorkeur hebben voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd.
Co-creatie versus samenwerken
Co-creatie kun je strategisch inzetten om innovatie te stimuleren, klantrelaties te verdiepen en organisaties toekomstbestendig te maken. Het wordt steeds meer gezien als een essentieel onderdeel van modern leiderschap en bedrijfsvoering.
Wendbare communicatieadviseurs
Steeds vaker merk ik dat opdrachtgevers voorkeur hebben voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Het duurde even voor ik de competenties kon benoemen. Het werd een lange lijst, deze top 10 voor wendbare communicatieadviseurs.
4 principes van het frame
Zoek jij naar een manier om je communicatie-inspanningen effectiever en doelgerichter te maken? Kijk dan eens naar het #strategischcommunicatieframe
Betrek je collega’s bij de communicatie van je organisatie
Loop jij er nog steeds tegenaan dat je organisatie communicatie ziet als enkel iets van de communicatieafdeling? Je bent niet de enige.
Zo krijg jij je shit wél done
Lees de 7 best practices van lean en agile werken om jouw marketing en communicatie werk wel af te krijgen.
Wij zijn geen bureau!
Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn. Maar wat zijn wij dan wel?
Breng je strategie tot leven!
De effecten van het werken met het frame kunnen groot zijn. Mits de strategie écht gaat leven. Hoe doe je dat? Ilse en Anke geven je 3 tips.
Geef je ambassadeur het podium in je communicatie
Mensen vertrouwen steeds minder op het logo van een corporate account en steeds meer op het advies van een gelijkgestemde uit hun eigen netwerk.
3 Agile-termen voor communicatieprofs
Cynefin spreek je uit als kuh-nev-in. Ken je het? Nog niet? Lees dan vooral verder.
Meer personal branding en minder corporate branding
Een goed verhaal vertelt zich vanzelf via het netwerk. Echt dat geloven wij. Peer 2 peer communicatie is belangrijk.
Vijf tekenen dat jouw #communicatieteam in de #groanzone zit…
De groanzone is de fase tussen ‘divergeren’ en ‘convergeren’ in een creatief proces. Ilse vertelt: ”In mijn werk als communicatieadviseur zie ik dat communicatieteams ook met de #groanzone te maken kunnen krijgen. Bijvoorbeeld in verandertrajecten of bij het oplossen van uitdagende vraagstukken. Die fase, tussen het generen van ideeën voor oplossingen en het kiezen/verfijnen van een oplossing, kan voelen alsof je niet verder komt.”
Ook Ilse ís Vice Versa
Haar naam is Ilse van Noppen en ook zij ís Vice Versa. Ilse komt uit een ondernemersfamilie, reed vroeger paard en toen ze 11 jaar oud was dacht ze: ‘’Wat de paardrij juf kan, dat kan ik ook!'' Zo startte ze op dertienjarige leeftijd haar eerste bedrijfje: een manege....
Ook Caroline ís Vice Versa
Haar naam is Caroline Haan en ze werd geboren in het Limburgse Maastricht. Daar studeerde ze arbeids- en organisatiepsychologie. Met haar analyserende blik op de wereld, kan Caroline écht luisteren naar mensen. En als je Caroline wil definiëren? Dan is ze de...
Ook Anke ís Vice Versa
Haar naam is Anke van der Sluis en ook zij ís Vice Versa. Of misschien kunnen we wel zeggen, júist zij is Vice Versa aangezien ze de oprichter is. Als dochter uit een ondernemersgezin begon ze op de PABO. Ze switchte naar Communicatie management en werkte jaren lang...
Hoe gebruik jij het Strategisch Communicatie Frame? Interview met Irma van den Meijdenberg
Je spaghetti van ideeën stukje voor stukje uit de war halen en in de bouwstenen van het Strategisch Communicatie Frame plaatsen: hoe doe je dat? Irma van den Meijdenberg vertelt hoe ze het vindt om te werken met de groan zone en het frame. Hóe pas je het frame dan toe...
Accountability in het communicatievak van de toekomst
Een blog door Ilse van Noppen-van Dommelen De toekomst van het communicatievak verandert. Er komen nieuwe generaties bij voor wie communicatie vanzelfsprekend is. Ook de impact van de online ontwikkelingen op de communicatieafdeling zijn niet te onderschatten. Met die...
In 5 stappen naar een flitsende start van jouw online community
Dit artikel verscheen eerder op Marktingfacts Communities binden een groep mensen aan je merk, organisatie of product en zijn daarom een interessante mogelijkheid voor de marketingdoelstellingen van jou en je team. Hoe zorg je voor een flitsende start en manage...
3 waardevolle lessen in Liftkracht® van Machella Boot
Als professionals met 100% inzet voor ons werk zijn we al snel druk. We stoppen veel van onszelf in ons werk. Het geeft ons immers plezier om onze expertise, creativiteit, vindingrijkheid en enthousiasme in te zetten. We geven veel. Soms té veel, waardoor we beetje...
3 waardevolle SEO inzichten: de diepten van SEO met Nienke Buijser
Iedere laatste woensdag van de maand organiseren we bij Vice Versa een Vice Versa samenwerkingsdag. Samen met partners, andere vakgenoten en geïnteresseerden praten we over actuele zaken of deelt een van onze expert haar kennis. Kennis delen is een van onze...
In 5 stappen naar een ambassadeursstrategie (+ whitepaper)
Tips om je medewerker te betrekken bij de organisatie via een ambassadeursprogramma.
What’s your story?
Een vraag die veel communicatieprofessionals en bedrijven zowel b2b als b2c bezighoudt, is: hoe kun je als organisatie en merk nou beter zichtbaar zijn in die dagelijkse, non-stop stroom aan nieuwe content? Hoe ben en blijf je relevant? Wij geven je in dit artikel drie tips!
Bouwen aan je community met LinkedIn
Tik-Tok, Instagram, Facebook deze sociale media platformen ontwikkelen zich zo hard. Ze doen zo hun best om te zorgen dat we er langer en vaker komen. Maar LinkedIn, nee dat is niet leuk! Toch? Laten we wel eerlijk zijn. LinkedIn levert ons het meeste werk op. We...
Werken met ambassadeurs….en aan zichtbaarheid
We leven door Corona in een tijd van verandering, belemmeringen en gaan een onzekere toekomst tegemoet. Juist nu is het mooi om met de buitenwereld te delen hoe je als organisatie hiermee omgaat.
Interne en externe communicatie tijdens crisis, zoals de Corona-uitbraak
Er is behoefte aan goede, snelle, betrouwbare en nauwkeurige informatie in deze tijd. Richt een duidelijke, voorspelbare communicatie infrastructuur in waarmee medewerkers en klanten worden geïnformeerd.
Geef brand building in 2020 de aandacht die het verdient
Brand building – of het nu personal, corporate of employee branding is – de aandacht hiervoor lijkt toe te nemen. Logisch in deze tijd van informatie-overload. Het is misschien wel noodzakelijker dan ooit om consistent uit te dragen wie je als organisatie bent. Dit is niet alleen relevant voor het aantrekken van nieuwe klanten, samenwerkingspartners en medewerkers, maar ook voor het behouden.
Hoe gebruik jij het Strategisch Communicatie Frame? Interview #3: Saskia Wubben
Hoe wordt het Strategisch Communicatie Frame toegepast? Saskia Wubben deelt haar ervaring.
Hoe gebruik jij het Strategisch Communicatie Frame? Interview #2: Debby Hogeweg
Hoe wordt het Strategisch Communicatie Frame toegepast? Debby Hogeweg, Senior Internal Communications Officer bij Thales deelt haar ervaring.
Hoe gebruik jij het Strategisch Communicatie Frame? Interview #1: Frieda Tax
Hoe wordt het Strategisch Communicatieframe toegepast? Frieda Tax, Senior Communicatieadviseur bij Quadraam Onderwijsgroep deelt haar ervaring.
Werken met persona’s: Het nut van hokjesdenken!
Hokjesdenken wordt vaak genoemd als een negatief verschijnsel. Het komt voort uit vooroordelen, gebaseerd op eerste indrukken, uiterlijk en uitstraling. ‘Alle mensen zijn uniek’, wordt aangevoerd als reden om dit niet te doen. Iemand in een hokje plaatsen zou iemand...
Medewerkers begeleiden in het ambassadeurschap van de organisatie. Noodzakelijk of toch niet?
Zijn medewerkers niet automatisch een ambassadeur van hun werkgever? Wij mensen praten allemaal regelmatig over ons werk. Dus eigenlijk is het logisch en zijn we dus allemaal ambassadeurs van onze werkgevers.
Een dag uit het leven van een Junior Consultant
Wat doet Rachel? April 2018 begon ik als junior consultant bij Vice Versa tijdens mijn afstudeerstage voor 1 dag in de week. Toen ik in september afstudeerde ontstond er meer ruimte in mijn schema. Gelukkig kon Anke mij gelijk...
Word interne vlogger met deze 5 tips
Vloggen is niet langer alleen voor influencers. Het is een handige tool om aandacht te vragen voor jouw boodschap! Zeker als het een ingewikkeld onderwerp betreft is het de kunst om de balans te vinden tussen te veel en onduidelijke informatie. Dan kan...
Word een Vice Versa talent
Ben jij een communicatietalent die weet hoe activerende communicatie, sociale en online media werken? Ben jij de starter die graag aan de slag gaat in het vakgebied onder begeleiding van een senior? Lees verder, misschien is de van functie van Vice Versa talent wel de baan voor jou!
4x Effectieve Content: See Think Do Care
Het See-Think-Do-Care model biedt houvast bij het bepalen van je contentstrategie. Zo blijf je in het zicht van je doelgroep. Omdat je écht relevante content verspreid.
Communiceren met impact
Planmatig communiceren dwingt jou na te denken over het lange termijn. Stapsgewijs creëer je steeds meer impact, omdat je op een organische manier de doelgroep naar je toe trekt.
Komala Mazerant – de expert – over inhaken
“Inhaken is inspelen op actuele gebeurtenissen”, aldus Komala Mazerant. En zij kan het weten, want Komala heeft onderzoek gedaan naar inhaken met social media.
Maak het jezelf gemakkelijk, werk met een contentformat
Het bedenken van originele content voor je social mediakanalen kan best een uitdaging zijn. Of je nu vooruit werkt of op het laatste moment je artikelen schrijft.
Plan je content | Download onze contentkalender
Er zijn contentformats, contentplan, contentplanningen, contentworkshops en dan heb je ook nog content creatie ook wel productie genoemd en contentdistributie en contentkalenders . Snap jij het nog? Wij gelukkig wel!
De menselijke factor terugbrengen & 5 do’s voor je campagne
Maak je communicatie menselijker! Een goed voornemen voor 2018. Wij geloven in menselijke communicatie, brand ambassadors, employee advocacy – het menselijke gezicht (terug) brengen in je communicatie. Minder gelikt en meer authenticiteit.
5 tips voor het schrijven van een goede blog
Het terugbrengen van de menselijke factor binnen communicatie kan op veel manieren. Eén ervan is het schrijven van blogs die je vervolgens op verschillende social media kanalen kunt delen. Of, nog beter: laat één van je medewerkers of ambassadeurs een blog schrijven...
Hoe maak je van je medewerker een ambassadeur?
Als je van je medewerkers ware ambassadeurs wilt maken, is belangrijk dat zij zich ook echt kwetsbaar opstellen. Het gaat om pure, eerlijke en betrouwbare informatie.
Menselijke communicatie: sta stil bij je imago
On- en offline zichtbaarheid heeft impact op je persoonlijke imago en dat van je bedrijf. Heb jij al eens goed nagedacht over jouw persoonlijke imago? En dat van je bedrijf?
Over geurende bloemen en sociale media | 3 tips voor sierteeltkwekers
De geur, ja de typische sierteeltgeur, die weer opsnoof bij de IFTF en de Royal FloraHolland Trade Fair gaf me het gevoel van thuiskomen. De typische sierteeltgeur bestaat niet alleen uit geurende bloemetjes.
Video werkt! Ben jij al begonnen?
Ben je nou nog niet begonnen met video voor je sociale media? Uhhh, nee. Je wil wel, maar het is je niet gelukt om verschillende redenen.
3 tips voor het stimuleren van online mond-tot-mond reclame via je medewerkers
Medewerkers zijn de ideale kandidaten voor het maken en verspreiden van jouw organisatieverhaal. Het loont om het online en offline woordvoerderschap te stimuleren en hiermee mond-tot-mond reclame in te zetten.
Interview Anke over Community Management: ‘Luisteren is het állerbelangrijkste’
Online communities werden nog niet zo lang geleden beschouwd als de heilige graal van marketing. Wat begon als een soort trapveldje in de commentbox van de corporate site, groeide een jaar of tien geleden uit tot een heuse hype.
Verbind je evenement met je online community
Verbind je evenement met je online community en zorg zo voor een langdurige relatie met de bezoeker van je evenement en creëer een actieve community.
Communicatie meets imagostyling | Anke meets Caroline
Een goed verhaal maken, een pitch schrijven dat is de eerste stap. Maar dit ook over de bühne brengen en een effectieve samenwerking stimuleren is een volgende stap.
Hoe kun je hoog scoren in Google?
Hoog scoren in Google, vindbaar zijn op de eerste pagina in Google! Een wens van iedere ondernemer en veelgehoorde vraag. Google beloont je met een hogere score als je laat zien dat je een betrouwbaar mens/ betrouwbare organisatie bent.
Wat als imago de samenwerking in de weg zit?
Imago kan de samenwerking tussen teams, afdelingen en bedrijven enorm beïnvloeden. Of je met plezier met iemand gaat samenwerken bepaal je voor een groot gedeelte door het beeld wat je van de ander hebt. Lees de tips die je helpen in het verbeteren van de samenwerking.
Een kijkje in de communicatiekeuken van DSW Zorgverzekeraar
Misschien denk je als MKB’er dat grote bedrijven het allemaal goed kunnen organiseren omdat ze bijvoorbeeld meer budget hebben. Klopt dat? Ik denk niet helemaal. Amanda den Hartog, communicatieadviseur bij DSW zorgverzekeraar vertelt meer.
Vijf tips om het potentieel van employee advocacy te maximaliseren
Ik zie het gebeuren: viraal is het nieuwe normaal, iedereen is een merk (of je het nu wilt of niet), micro-influencers hebben het druk en slimme organisaties stappen over op employee advocacy.
Contentmarketing moet grootser, gewaagder en slimmer
‘Getting Content Marketing Done’ was het thema van alweer de vierde editie van Content Marketing Fast Forward in Amsterdam. Daar moest ik gewoon bij zijn. Want laten we eerlijk zijn: veel mensen praten over contentmarketing, maar het echt doen en goed toepassen is een ander verhaal. Ik liet mij met name inspireren door Ann Handley, Andre Alpar en Michaela Simpson.
Activeer je medewerkers met een Social Media Challenge
Content produceren en distribueren doe je als communicatie of marketingafdeling niet alleen. Je hebt medewerkers, ambassadeurs nodig om verschillende redenen.
De zes stappen van de ambassadeurstrategie
De ambassadeurstrategie is eigenlijk onmisbaar in elke organisatie.
Verzilver je sociaal kapitaal met Employee Advocacy
Employee advocacy is het faciliteren, activeren en motiveren van medewerkers om relevante content te delen binnen hun eigen sociale netwerken.
Inhaken: de theorie
Op het juiste moment reageren met de juiste content. We noemen het real-time marketing.
Drie redenen om in te haken
Elke dag is er wel iets. Een feestdag, een evenement, een dag van, voor of over iets zoals bijvoorbeeld Nationale complimentendag.
Inhaken in vijf stappen
Je hebt een actualiteit, feestdag, evenement of een ander moment gekozen waarop jij gaat inhaken. Hoe doe je dat, het inhaken?
Social draait om mensen
Sociale media zijn primair bedoelt om relaties te onderhouden en het stimuleren van gesprekken en interactie. 70% van de berichten op sociale media bereiken hun doelgroep niet.
De eerste indruk
In netwerkorganisaties word je status steeds meer bepaald door wat je kunt, doet, deelt en bijdraagt in het netwerk. Weet jij wat je imago is en hoe je het gat tussen identiteit en imago kunt verkleinen?
3 tips om te voorkomen dat jouw (dure) content spam wordt
Hoe blijf je opvallen en je doelgroep bereiken in de steeds groter wordende stroom van content?
Je hebt vast besloten om volgend jaar meer aan contentmarketing te gaan doen. Je bent niet de enige. Hoe voorkom je dat je duur betaalde content spam wordt? Hoe zorg je ervoor dat je content bij de doelgroep terecht komt?
Bereik meer online interactie met een community
Het Amerikaanse bedrijf Passenger beweert dat communities je beste social strategy zijn omdat je hier meer engagement mee bereikt. Uit Amerikaans onderzoek blijkt dat het 500 x waarschijnlijker is dat er interactie is met de bezoeker van je ‘eigen community’ dan met je volger op Facebook en Twitter.
Wat als je wilt zijn wat je bent.
Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten: dat willen we toch allemaal? Waar word je gelukkig van is dan een essentiële vraag. Erasmus gaf als antwoord: De belangrijkste voorwaarde voor geluk is dat je wilt zijn wat je bent. Maar wie of wat ben je dan? Waarom stap...
Een communicatieplan op 1 A4
Communicatieplannen, ik heb er heel veel opgeleverd in mijn carrière. En ja, er zijn ook genoeg van in de la blijven liggen. Als het niet mijn la was, dan was het wel die van mijn opdrachtgever. Jammer en achteraf natuurlijk zonde van de tijd.
Hoe je egocommunicatie ombuigt naar fancommunicatie
“Geweldig evenement gehad met grote opkomst!” Het zou zo maar een zin kunnen zijn uit een tweet of nieuwsbericht. Egocommunicatie, vind je niet? Zelf zeggen hoe geweldig je bent, dat je iets goed hebt gedaan. Het heeft niet mijn voorkeur en wat blijkt; het...