De zes stappen van de ambassadeurstrategie

mei 16, 2017 | #Employee Advocacy | 0 Reacties

Regelmatig pas ik bij opdrachtgevers de Ambassadeursstrategie toe als ondersteuning in hun communicatie. Het gaat hierbij om het bewust regisseren van van (interne en externe) ambassadeurs om organisatiedoelstellingen te behalen. Doelen kunnen zijn: de naamsbekendheid vergroten door het verkrijgen van extra publiciteit of het verspreiden van een visie over de organisatie naar een bepaalde doelgroep. Nog concreter is een doel als fondsenwerving. Denk bijvoorbeeld aan Angelina Jolie en haar ambassadeurschap voor Unicef. Ambassadeurs hebben een formele en minder vrijblijvende relatie met de organisatie. Bovendien is er sprake van een wederzijds belang. Dat is ook direct het verschil met fans. Zij hebben een vrijblijvende, informele relatie met de organisatie.

In dit artikel laat ik je zes stappen zien die te pas komen aan een ambassadeurstrategie. Hiermee leer je medewerkers faciliteren in hun ambassadeurschap. Zo maak je jouw organisatie nog persoonlijker en authentieker.

Ambassadeursstrategie

De Ambassadeursstrategie werkt volgens het communicatieprincipe van de Two -Step Flow theorie. Er is sprake van wederzijds imagotransfer. Het imago van de ambassadeur straalt af op de organisatie en vice versa. Hier vind je overlap met de huidige vormen van Influencer marketing. Alhoewel bij deze vorm van marketing voornamelijk alleen een financiële vergoeding tegenover staat en niet altijd terugkoppeling is die feedback geeft op de organisatie. Dat laatste vind ik juist zo belangrijk. De dialoog die ontstaat tussen ambassadeur en de klant zorgt voor een dynamisch communicatieproces met feedback voor de organisatie over hun producten, diensten, bedrijfsvoering etc. Deze uitwisseling van informatie geeft een schat aan informatie over de eindgebruiker, de doelgroep.

De voorwaarden voor deze strategie zijn:

  • Er is een uitgesproken en aantoonbaar commitment van twee kanten. Er zijn verwachtingen en (concrete) verplichtingen waar beide kanten zich aan moeten voldoen. 
  • Er is een vertrouwensrelatie.

Het stappenplan:

  1. Bepaal het doel.
    Natuurlijk geldt hier hoe concreter hoe beter. Wil je nieuwe leden, betere samenwerking wat zich moet uiten in bepaalde resultaten of andere tijdbestedingen van collega’s. 
  2. Organiseer de organisatie en coördinatie.
    Denk aan doelgroep bepalen, doelstellingen en mijlpalen, tijdlijn, budget, evaluatie etc.
  3. Selecteer de ambassadeurs.
    Kijk bij je selectie ook naar de invloed die de ambassadeurs online hebben. Wil je vooral bereik of meer impact? Micro influencers, online ambassadeurs met een kleiner netwerk hebben vaak meer impact dan grotere online ambassadeurs die vooral bereik hebben. 
  4. Installeer en instrueer de ambassadeurs.
    Maak hen deelgenoot van de missie en visie van je organisatie. Benoem de doelen, milestones. Vraag je ambassadeurs ook om input. Werk zoveel mogelijk samen om draagvlak te vergroten. Concreet benoemen wat je verwacht en welke tegenprestatie de ambassadeur kan verwachten is essentieel. 
  5. Stel een toolkit samen. Geef de ambassadeur de communicatiemiddelen om te slagen.
    Denk aan coaching op het gebied van persoonlijke communicatie als pitchen, werken aan je imago. Blog, vlog en sociale media training. 
  6. Organiseer acties en bijeenkomsten.
    Zorg dat er ontmoetingen zijn tussen de ambassadeurs en de doelgroep. Tijdens deze bijeenkomsten vindt waardevolle informatie uitwisseling plaats tussen de organisatie en de ambassadeur.

Deze stappen zijn kort en kernachtig beschreven. De invulling is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling en doelgroep. Benieuwd hoe deze stappen er voor jouw organisatie uitzien? We helpen je graag.

Voor wie is de ambassadeursstrategie?

Eigenlijk is deze strategie geschikt elke organisatie. Met ambassadeurs stimuleer je je mond-tot-mond reclame die veruit nog de meest effectieve vorm van reclame is. In dat opzicht is het een must voor elke organisatie. Het kunnen faciliteren van je ambassadeurs en werken vanuit vertrouwen zijn wel genoemde voorwaarden waar je aan moet kunnen voldoen. Kun je dat? Ga dan aan de slag, zou ik willen zeggen.

Werk je met vrijwilligers, bestuursleden, je medewerkers, online en sociaal influencers en heb je al een groep volgers op je heen opgebouwd? Dan is het op deze manier activeren van je achterban een logische keuze waarbij je de ambassadeurs inzet om je ondernemingsdoelstellingen te behalen.

Nog meer tips? Vraag gratis onze whitepaper ‘faciliteer je medewerkers in hun (merk)ambassadeurschap aan‘!

Dit stappenplan is opgesteld door Wil Michels en komt uit zijn boek Communicatiestrategie.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...

Co-creatie versus samenwerken

Co-creatie versus samenwerken

Samenwerken is de basis, co-creëren is de toekomst In onze maatschappij, waar individualisme vaak de boventoon voert, lijkt samenwerken een bijzaak. Toch is dat niet zo. Samenwerking is een essentieel onderdeel van succes in elke organisatie. Co-creatie gaat een stap...

Wendbare communicatieadviseurs

Wendbare communicatieadviseurs

Steeds vaker merk ik dat opdrachtgevers voorkeur hebben voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Het duurde even voor ik de compententies kon benoemen. Het werd een lange lijst, deze top 10 voor wendbare...