lmatig pas ik bij opdrachtgevers de Ambassadeursstrategie toe als ondersteuning in hun communicatie. Het gaat hierbij om het bewust regisseren van van (interne en externe) ambassadeurs om organisatiedoelstellingen te behalen. Doelen kunnen zijn: de naamsbekendheid vergroten door het verkrijgen van extra publiciteit of het verspreiden van een visie over de organisatie naar een bepaalde doelgroep. Nog concreter is een doel als fondsenwerving. Denk bijvoorbeeld aan Angelina Jolie en haar ambassadeurschap voor Unicef. Ambassadeurs hebben een formele en minder vrijblijvende relatie met de organisatie. Bovendien is er sprake van een wederzijds belang. Dat is ook direct het verschil met fans. Zij hebben een vrijblijvende, informele relatie met de organisatie.
In dit artikel laat ik je zes stappen zien die te pas komen aan een ambassadeurstrategie. Hiermee leer je medewerkers faciliteren in hun ambassadeurschap. Zo maak je jouw organisatie nog persoonlijker en authentieker.
Ambassadeursstrategie
De Ambassadeursstrategie werkt volgens het communicatieprincipe van de Two -Step Flow theorie. Er is sprake van wederzijds imagotransfer. Het imago van de ambassadeur straalt af op de organisatie en vice versa. Hier vind je overlap met de huidige vormen van Influencer marketing. Alhoewel bij deze vorm van marketing voornamelijk alleen een financiële vergoeding tegenover staat en niet altijd terugkoppeling is die feedback geeft op de organisatie. Dat laatste vind ik juist zo belangrijk. De dialoog die ontstaat tussen ambassadeur en de klant zorgt voor een dynamisch communicatieproces met feedback voor de organisatie over hun producten, diensten, bedrijfsvoering etc. Deze uitwisseling van informatie geeft een schat aan informatie over de eindgebruiker, de doelgroep.
De voorwaarden voor deze strategie zijn:
- Er is een uitgesproken en aantoonbaar commitment van twee kanten. Er zijn verwachtingen en (concrete) verplichtingen waar beide kanten zich aan moeten voldoen.
- Er is een vertrouwensrelatie.
Het stappenplan:
- Bepaal het doel.
Natuurlijk geldt hier hoe concreter hoe beter. Wil je nieuwe leden, betere samenwerking wat zich moet uiten in bepaalde resultaten of andere tijdbestedingen van collega’s. - Organiseer de organisatie en coördinatie.
Denk aan doelgroep bepalen, doelstellingen en mijlpalen, tijdlijn, budget, evaluatie etc. - Selecteer de ambassadeurs.
Kijk bij je selectie ook naar de invloed die de ambassadeurs online hebben. Wil je vooral bereik of meer impact? Micro influencers, online ambassadeurs met een kleiner netwerk hebben vaak meer impact dan grotere online ambassadeurs die vooral bereik hebben. - Installeer en instrueer de ambassadeurs.
Maak hen deelgenoot van de missie en visie van je organisatie. Benoem de doelen, milestones. Vraag je ambassadeurs ook om input. Werk zoveel mogelijk samen om draagvlak te vergroten. Concreet benoemen wat je verwacht en welke tegenprestatie de ambassadeur kan verwachten is essentieel. - Stel een toolkit samen. Geef de ambassadeur de communicatiemiddelen om te slagen.
Denk aan coaching op het gebied van persoonlijke communicatie als pitchen, werken aan je imago. Blog, vlog en sociale media training. - Organiseer acties en bijeenkomsten.
Zorg dat er ontmoetingen zijn tussen de ambassadeurs en de doelgroep. Tijdens deze bijeenkomsten vindt waardevolle informatie uitwisseling plaats tussen de organisatie en de ambassadeur.
Deze stappen zijn kort en kernachtig beschreven. De invulling is natuurlijk afhankelijk van je doelstelling en doelgroep. Benieuwd hoe deze stappen er voor jouw organisatie uitzien? We helpen je graag.
Download de whitepaper ‘Ambassadeurs’
Wil je deze ontvangen? Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang direct de gratis PDF door het formulier in te vullen.
0 reacties