Verzilver je sociaal kapitaal met Employee Advocacy

mei 15, 2017 | #Employee Advocacy | 0 Reacties

Nog te vaak werken we in ons vak met lineaire plannen. Daar is te weinig ruimte voor de complexiteit en dynamiek waar we in de praktijk mee te maken hebben. In complexe omgevingen is geen oorzaak – gevolg relatie vooraf al helder. Dat weet je pas achteraf. Je ontdekt al doende wat werkt. Doen alsof je er met een kernboodschap en planning bent is niet de juiste aanpak, dat is te beperkt. Een juiste koers is nodig die je richting geeft in je realisatie. Samen met Irma van den Meijdenberg deel ik 4 manieren om communicatie op een andere manier in te zetten, zodat je staande blijft in de complexe omgeving:

Employee advocacy is het faciliteren, activeren en motiveren van medewerkers om relevante content te delen binnen hun eigen sociale netwerken. Bij PCR, het Platform Communicatie Rotterdam organiseerden  een avond over dit onderwerp. Ik Anke, ben enthousiast pleitbezorger van employee advocacy. Een prioriteit voor communicatie en marketingafdelingen wat mij betreft want:

  1. Het organisch bereik op sociale media daalt enorm. Als je je medewerker de content laat delen in zijn netwerk is je bereik groter. Slechts 33% van internetgebruikers heeft vertrouwen in bedrijfspagina’s, terwijl 92% vertrouwen heeft in pagina’s van vrienden en familie.
  2. Relevante content publiceren is het vertrekpunt van je sociale media en contentmarketing. Je medewerkers weten vaak erg goed wat relevant is voor de eindgebruiker. Door met hen samen te werken in je contentproductie is je content dus relevant.
  3. Als je medewerker je content verspreidt in zijn netwerk geef je je organisatie een gezicht. Deze mond-tot-mond reclame wordt als meer betrouwbaar gezien dan wanneer een logo de content deelt.

Benieuwd naar het verslag van de avond? Bekijk het op de website van PCR. 

Wil je meer weten over Employee Advocacy en intern ambassadeursschap? Zoek dan contact met ons.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Misschien vind je dit ook interessant:

Wendbare communicatie: 4 praktijkvoorbeelden

Wendbare communicatie: 4 praktijkvoorbeelden

1. Van plan naar richting en ruimteIn plaats van één keer per jaar een communicatieplan te maken, werk je met een richtinggevend kompas (of koers) en regelmatige bijsturing. Wij gebruiken graag het strategischcommunicatieframe van Betteke van Ruler. Hier kun je de...

Wendbare projectleiders

Wendbare projectleiders

Projectleiders en wendbaarheid gaan hand in hand, zeker binnen agile omgevingen waar flexibel schakelen de norm is. Wendbaar projectmanagement is inmiddels de standaard. Maar wat maakt een projectleider echt effectief in een dynamische context? Welke vaardigheden...