Wat als je wilt zijn wat je bent.

apr 21, 2016 | #Community building | 0 Reacties

Gelukkige medewerkers, gelukkige klanten: dat willen we toch allemaal? Waar word je gelukkig van is dan een essentiële vraag. Erasmus gaf als antwoord: De belangrijkste voorwaarde voor geluk is dat je wilt zijn wat je bent. Maar wie of wat ben je dan? Waarom stap je elke dag uit je bed? En als je dat dan weet is de vervolgvraag: Durf je dat te laten zien? Vragen waar je in het kader van personal branding mee aan de slag gaat. Erg belangrijk als je je richt op het opzetten van social media activiteiten. 

Ik ontmoette Fiona Stoop, personal branding expert, afgelopen maand. Personal branding is voor haar een doel en voor mij meer een middel. Dat leverde dus een interessant gesprek op. Na het gesprek bleven drie lessen bij me hangen die ik hier met je deel. Ze kunnen nuttig voor je zijn als je nu ‘iets’ met social media doet en verder wilt.

1. Begin bij jezelf

De quote van Erasmus, zoals op de foto, past hierbij:

“De belangrijkste voorwaarde voor geluk is dat je wilt zijn wat je bent.”

Wie ben je? Waarom word je blij van een nieuwe dag? Wat zijn jouw drijfveren? Als je jezelf goed kent kun je jezelf gemakkelijker presenteren, ben je aantrekkelijker en dus socialer. Vertellen over wat je leuk vindt is vaak niet al te moeilijk. Dus vertel: Wat maakt jou gelukkig vandaag? Erg inspirerend en belangrijk in het kader van personal branding. En de personen, de medewerkers, maken en zijn het bedrijf; de business. Ik gebruik bij deze zoektocht de Golden Circle van Simon Sinek. Ik laat mensen onderzoeken waarom ze doen wat ze doen en hoe ze hierover kunnen communiceren. Het bepalen van wat je gaat vertellen op social media gaat echt gemakkelijker als je weet waarom je doet wat je doet. Hier begint het! 

2. Sta stil bij angst

De emotie angst kan een flinke verlammer zijn voor velen. Het kan ervoor zorgen dat je je niet zo snel (online) laat zien. Want, wat als mijn kennis niet zo interessant is? Want, wat als niemand het leest? Want, wat als het niet klopt? Wat als ….? Hoe ga jij deze angst overwinnen? Een van mijn aanpakken is het simpelweg doen. In mijn cursussen help ik bij deze eerste stappen. Als je ze eenmaal hebt genomen is het vaak niet zo erg spannend en ingewikkeld. Fiona bespreekt het uitgebreid. Lees ook eens haar verhaal op haar blog.

3. Social media voor brand awareness

Social media voor brand awareness is goed te organiseren. Je kunt via social media een grote doelgroep bereiken en je naamsbekendheid vergroten. Is dat je doel of ga je verder? Wil je echt verbinding maken met je medewerkers en wil je dat de inzet van social media een bijdrage gaat leveren aan je bedrijfsdoelstellingen? Dan is alleen aanwezig zijn op social media niet genoeg. Dan is het slechts een eerste stap op weg naar social business*. Bij deze eerste stap gaat het om de aanwezigheid op de kanalen. Hier zie je al snel leuke resultaten. De statistieken van bijvoorbeeld Facebook geven je een motiverend inzicht in je bereik. Laat je hierdoor niet verblinden is mijn advies. Het is leuk maar het blijven maar cijfers. Ga door en stuur naar dialoog zodat je verbinding kunt maken met je doelgroep en een positieve bijdrage levert aan bedrijfsresultaten. The only way is up – via dialoog naar engagement naar social business.

* Meer over social business
Binnen en buiten de organisatie vindt continu uitwisseling plaats van informatie, ideeën en kennis. Via conversaties op social media en via het publiceren van content worden betekenisvolle relaties aangegaan. Een social businessorganisatie is in staat mensen (binnen en buiten de organisatie) te verbinden, en informatie en content systematisch te ontsluiten om business impact te realiseren. Want contact en relaties zijn belangrijk, maar de zakelijke component is voor ondernemingen cruciaal. Daarbij wordt gebruik gemaakt van social media platforms en social media technologie. Kijk voor meer informatie op http://www.socialbusinessnow.nl/ en hun e-book zie http://socialinc.nl/sites/default/files/socialbusiness/e-Book_SocialBusinessNow.pdf

Foto via www.erasmushuis.nl

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻 𝗔𝗮𝗻𝗽𝗮𝘀𝘀𝗶𝗻𝗴𝘀𝘃𝗲𝗿𝗺𝗼𝗴𝗲𝗻: De capaciteit om snel...

Co-creatie versus samenwerken

Co-creatie versus samenwerken

Samenwerken is de basis, co-creëren is de toekomst In onze maatschappij, waar individualisme vaak de boventoon voert, lijkt samenwerken een bijzaak. Toch is dat niet zo. Samenwerking is een essentieel onderdeel van succes in elke organisatie. Co-creatie gaat een stap...

Wendbare communicatieadviseurs

Wendbare communicatieadviseurs

Steeds vaker merk ik dat opdrachtgevers voorkeur hebben voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Het duurde even voor ik de compententies kon benoemen. Het werd een lange lijst, deze top 10 voor wendbare...