3 tips om te voorkomen dat jouw (dure) content spam wordt

door | nov 21, 2016 | #Contentmarketing | 0 Reacties

Hoe blijf je opvallen en je doelgroep bereiken in de steeds groter wordende stroom van content?

Je hebt vast besloten om volgend jaar meer aan contentmarketing te gaan doen. Je bent niet de enige. Er zijn veel organisaties die medewerkers trainen in het schrijven van blogs, meer online kennisdelen en dus meer content gaan produceren. Dus er komt heel veel content bij. Maar er is al zoveel. Het organisch bereik van social media is in 3 jaar tijd gedaald van 12% naar 1,7%. Vanzelf gaat je content dus niet je doelgroep bereiken? Maar hoe gaat het dan wel? Tijdens de Social Media Week Rotterdam 2016 veel besproken onderwerpen door o.a. Steen Rasmussen, Kirsten Steenvoort ,Patrick de Pauw en vele anderen. Samengevat zijn er 3 tips ter voorkoming dat jouw content spam gaat worden:

  1. Zorg voor goede kwaliteit van je content.
  2. Segmenteer! Richt je op een kleine doelgroep. Zoek de niche.
  3. Werk samen met je medewerkers.

1. Zorg voor goede kwaliteit van je content

Kwaliteit boven kwantiteit. Dit wordt nog meer waarheid als ik Steen Rasmussen (@strasm) mag geloven. Steen voorspelt een contentoverload die ons gedrag gaat beïnvloeden. Deze overdadigheid aan content heeft het gevaar dat wij content gaan ervaren als spam. We krijgen teveel en kunnen de stroom niet meer aan. We gaan selecteren, keuzes maken in wat we wel en niet toelaten.


Daarnaast zie je steeds meer nepnieuws. “ Facebook has to clean up the fake stories”, aldus Steen. Je ziet zelfs dat Facebook regels aan het maken is om ‘fake stories’ te voorkomen. Dus HOERA voor waarheidsgetrouwe, kwalitatief goede content. Ook Google gaat kwalitatief goede content belonen met hogere rankings.

2. Segmenteer! Richt je op een kleine doelgroep.

Relevante content is nog meer belangrijk. Het segmenteren van je doelgroepen waarvoor je deze super relevante content gaat maken is nodig. Door te werken met social advertising bereik je de doelgroep en bouw je aan je klantendatabases, je segmenten. Jij kunt dus met social advertising je doelgroep bereiken en krijgt ook nog meer inzicht in hun klantbehoeften en dialoog. Dialoog brengt je meer positiefs. Zo zal het enthousiasme bij medewerkers groeien als ze vaker klantcontact hebben en meer terugkoppeling krijgen op hun product/dienst.
Rasmussen vertelde: “Facebook motivation for reach is: the worst reach you have, the better it is for them.” Hoe meer jij moet betalen om je doelgroep te bereiken, hoe beter voor hen natuurlijk. Voor ons betekent het investeren in meer kennis, ervaring en geld in social advertising.

“Facebook motivation for reach is: the worst reach you have, the better it is for them.”

3. Werk samen met ambassadeurs

Mond-tot-mond, aanbevelingen van mensen die je kent blijft veruit de meest betrouwbare vorm van reclame. Investeer daarom in je ambassadeurs zowel in- als extern. De grootste ambassadeur zie je tenslotte zo goed als elke dag. Dat is je collega of medewerker. Betrek ze dus bij je contentproductie en distributie, de verspreiding van je content. Ervaringsdeskundigen blijven zeggen dit het investeren waard is. Ook al hoor je in je organisatie geluiden van medewerkers die niet actief zijn of willen zijn op social media. Blijf investeren in je ambassadeurs, zorg voor een beloning als een activiteit, geld of sponsoring van een goed doel en maak het leuk. Er zijn tools die het je gemakkelijk en bovenal leuk maken. Besef je wel dat kan gebeuren dat een ambassadeur een fout maakt. We zijn tenslotte allemaal mensen. Hoe ga je daar mee om? Het straffen van fouten maken is natuurlijk uit den boze. Maak daarentegen het samen leren van fouten leuk. Bespreek het en begeleid je medewerkers in dit proces. Train ze in het gebruik van social media. Geef workshops, help ze met het installeren van de apps (ja, zo simpel kan het soms zijn) en neem je medewerkers aan de hand. Dat kost tijd, maar levert je veel op! Verspreiding via medewerkers geeft je bereik maar dus ook zeer effectieve mond-tot-mond reclame.

Dus, voorkom dat de content waar je hard werkt en in investeert spam wordt. Zorg dat je jouw doelgroep bereikt en bouw aan een (online) relatie met hem/haar.

Lees ook het NOS artikel van 15 november 2016: Facebook en Google zetten eerste stap in tegen gaan nepnieuws.
Foto: Steen Rasmussen tijdens de Social Media Week Rotterdam.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...