Als je van je medewerkers ware ambassadeurs wilt maken, is belangrijk dat zij zich ook echt kwetsbaar opstellen. Het gaat om pure, eerlijke en betrouwbare informatie. Immers, in 2018 gaan we voor meer menselijke communicatie. Daar is een flinke dosis zelfinzicht en zelfvertrouwen voor nodig. Hoe kun jij als werkgever het beste in je medewerkers naar boven halen en welke communicatievorm past daar dan het beste bij? De ene medewerker voelt zich bijvoorbeeld zo vrij als een vogel op social media, de ander heeft daar helemaal niets mee. Als het verhaal en de communicatievorm voelt als een maatpak dan straalt je medewerker dat ook uit en komt de boodschap oprecht en sterk over.

Hoe pak je dat aan?

Ga in elk geval het gesprek aan met je medewerkers. Neem het onderwerp ambassadeurschap mee als agendapunt in een werkoverleg. Leg uit wat het is en gebruik hierbij eventueel voorbeelden. Ga vervolgens samen brainstormen aan de hand van vragen als:

  • Wat zou jij de absoluut willen vertellen over ons bedrijf?
  • Hoe zie jij het ambassadeurschap voor je?
  • Hoe zou jij het ambassadeurschap in willen vullen?
  • Wat levert ambassadeurschap op voor de organisatie en voor de medewerkers?
  • Welke collega’s vind je bij uitstek al goede ambassadeurs en waarom?
  • Van welke collega zou je meer willen leren over ambassadeurschap.
  • Welke communicatievorm of platvorm spreekt jou het meeste aan.

Je zult zien dat ambassadeurschap vanuit deze basis veel meer gaat leven en ook daadwerkelijk draagvlak krijgt. Medewerkers krijgen namelijk de ruimte om mee te denken. Zij krijgen de mogelijkheid om uit te spreken wat zij bijvoorbeeld lastig vinden op dit vlak. Zij voelen zich hierdoor gehoord.

Als zelfstandig ondernemer ben ik automatisch ook ambassadeur van mijn bedrijf. Wat communiceer ik wel, wat niet en hoe doe ik dat dan? Dat zijn ook vragen die mij bezighouden. Het jaar 2017 heeft mij dan ook goed met de neus op de feiten gedrukt. Ondernemer zijn is heerlijk en tegelijkertijd belemmert het mij bij vlagen. Dan laat ik mij weer eens te veel leiden door wat andere ondernemers en goeroes zeggen en doen. Ik kan je vertellen, dat werkt niet. Niet voor mij als mens en ook niet als ondernemer. En dus vaar ik vanaf nu weer lekker eigenwijs mijn eigen koers. Ik communiceer op een manier die bij mij past. Het resultaat: mijn boodschap is oprecht, eerlijk en sprankelender dan ooit.

 

Caroline Haan is Imago consultant. Zij helpt medewerkers bewust te worden van zijn of haar kracht. Ze leert je hoe je dit kunt inzetten in het netwerken. Dat kan praktisch zijn in de vorm van de juiste kleding kiezen voor een pittig gesprek en feedback over je persoonlijke communicatie. Samen met Anke geeft Caroline de Masterclass: Word een ambassadeur.

 

 

Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.