Breng je strategie tot leven!

nov 23, 2023 | #Strategie | 0 Reacties

DOOR ANKE VAN DER SLUIS & ILSE VAN NOPPEN

 BRENG JE STRATEGIE TOT LEVEN MET DEZE TIPS

De effecten van het werken met het frame kunnen groot zijn. Mits de strategie écht gaat leven. Hoe doe je dat? Ilse en Anke geven je 3 tips. 

Allereerst is het belangrijk dat je de tijd neemt voor de ontwikkeling van je communicatiestrategie. Nodig je collega’s en stakeholders uit om te helpen. Kom een aantal keer bij elkaar. Je zult zien dat het leuk en effectief is om samen het gesprek aan te gaan. Deelnemers kijken er vaak met plezier op terug en het geeft houvast om het gesprek op gang te houden. Maar dan. Wij geven je drie tips.

1. Visualiseer het frame

Na de sessies met je collega’s en je stakeholders is je strategie af. Nou ja, ‘af’, dat is een strategie eigenlijk nooit. Je kunt er een compleet, kloppend én rond verhaal van maken. Gebruik hiervoor de kracht van visualisatie. Dat kan zijn een powerpoint presentatie, een video of vlog of een tekening. Werk deze visualisatie samen uit om betrokkenheid te vergroten. Je kunt daarbij een canvas gebruiken tijdens de laatste bijeenkomst. Vraag de deelnemers om te tekenen hoe het er uit ziet als de ambitie behaald is. Zo maak je gebruik van de kracht van visualisatie en krijg je leuke tekeningen om op te hangen. 

 2. Leef het frame
 “Het werken met het frame heeft mijn leven veranderd”, aldus een communicatieprofessional. Het zou zo in Flow Magazine kunnen staan. Duidelijk is dat de professionals zich ontwikkelen tijdens het SCF-traject. Na een periode van oefenen gaat het hoppen tussen de bouwstenen als vanzelf. Ilse vertelt: “Bij een traject viel op dat de communicatieprofessional niet alleen een dynamisch plan maakte, maar ook dynamisch ging denken en doen. Dat viel ook collega’s op: ze wordt nu gezien als een belangrijke adviseur die je graag al aan het begin van een project wil betrekken.“ Dit wordt versterkt als je in je frame bewust je woorden kiest en deze blijft gebruiken. Zo ontstaan er ‘sleutelwoorden’ in het werk van alledag.

3. Reflecteer persoonlijk, als team én met je stakeholders

Regelmatig je ingevulde frame er weer bij pakken is belangrijk. Geef reflectie daarom een plek in je werkritme. 3 voorbeelden hoe je dat kunt doen:

  • Waar heb je ja en/of nee tegen gezegd? Houd dit een periode bij en zoek naar de overlap in je bouwsteen aanpak of actieplan. Klopt het? Bespreek dit met je team.
  • Waar werd je blij van afgelopen maand? Kijk hier maandelijks op terug. Zoek vervolgens naar verbinding met je frame. We gaan ervan uit dat uitvoeren van je strategie leuk is. En fun makes it run. AIs dat niet zo is, dan is een gesprek hierover erg belangrijk. 
  • Als je samen met je stakeholders je strategie maakt, dwing je jezelf ook om hier verantwoording over af te leggen naar hen. Pak het frame, of enkele bouwstenen, erbij in je gesprekken met je stakeholders voor reflectie en actualisatie. 

Deze tips zijn gepubliceerd Als INTERMEZZO in het boek Strategisch Communicatie Frame II, dé standaard voor zinvolle actie van Betteke van Ruler. 

 

 

 

Wil je aan de slag met het strategische communicatie frame?

Wij leggen je uit hoe wij werken met het frame en geven je tips, tricks en tools. Heb je hulp nodig? Onze experts staan voor je klaar.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...