Hoe gebruik jij het Strategisch Communicatie Frame? Interview #1: Frieda Tax

door | jul 19, 2019 | #Strategie | 1 reactie

Zoals je misschien al weet zijn wij fan van Betteke van Ruler en de methodiek ‘Het Strategisch Communicatie Frame dat zij samen met Frank Korver ontwikkelde. Wij delen een samenvatting van dit boek aan de liefhebbers. Want, wij vinden dat kennis er is om te delen. Door ervaringen uit te wisselen komen we allemaal verder en daarmee ons vak.

We zijn benieuwd hoe het frame wordt toegepast door communicatie-collega’s. We horen er verschillende geluiden over. Wij passen het frame weer anders toe dan anderen. Negin van den Berg houdt voor ons interviews met vakgenoten die het frame kennen en wel of niet toepassen. En wat blijkt, de meerderheid van de adviseurs die wij spraken is nog zoekend naar de toepassing.

Door ervaringen te delen hopen we jou te inspireren in het toepassen van het frame. Hieronder lees je het eerste interview van Negin met Frieda.

Interview #1: met Frieda Tax, Senior Communicatieadviseur bij Quadraam Onderwijsgroep uit Gelderland

Frieda, wat was voor jou de aanleiding om met het Strategisch Communicatie Frame aan de slag te gaan?
Dat was tweeledig. Enerzijds de ontwikkeling van ons communicatieteam vanuit waar we op dat moment stonden en waar we naartoe willen gaan, anderzijds de wens vanuit een van onze scholen om meer strategisch te handelen en niet ad hoc, zoals deze school gewend was. 

Het praktisch toepassen van het model bleek echter lastiger dan ik verwacht had.

Ik had in het verleden een keer het boek van Betteke van Ruler gelezen en wist dus van het bestaan van Strategisch Communicatie Frame. Na het lezen van de samenvatting van Vice Versa werd mij veel dingen duidelijker. Het praktisch toepassen van het model bleek echter lastiger dan ik verwacht had. Ontwikkelingen in mijn organisatie gaan traag en ik heb het gevoel dat ik nog helemaal niet zo ver ben als ik gehoopt had. Er spelen andere zaken die grotere prioriteiten hebben. Ik hoop dat we later ruimte hebben om te kunnen doorpakken. En dan komt de vraag: hoe gaan we dit praktisch doen? Dat is met het Strategisch Communicatieframe wel een ding dat ik niet zo eenvoudig vind.

Wil je aan de slag met het strategische communicatie frame?

Wij leggen je uit hoe wij werken met het frame en geven je tips, tricks en tools. Heb je hulp nodig? Onze experts staan voor je klaar.

Wat zou je helpen in die praktische uitvoerbaarheid?
Wat ik graag zou willen weten is bijvoorbeeld hoe handel je in bepaalde situaties en wat doe je als je vastloopt? Er komen voortdurend zaken die het proces doorkruisen en daar moeten we ons ook mee verhouden. In die zin hebben we niet veel tijd om heel lang stil te staan bij de bouwstenen. En dan is ook nog de vraag: moet je alles invullen? Doe je dat zelf of met je team of met je directie of anderen? Dat zijn voor mij nog wel vragen waar ik een antwoord op zoek.

In die zin vind ik het Strategisch Communicatieframe meer een mindset dan een praktische tool of een instrument.
Het is zinvol om te weten om in deze stappen een vraagstuk aan te pakken, maar het zegt niet hoe je vervolgens aan de slag kunt. Overigens merk ik ook dat je heel goed de kennis die je al hebt of je eigen communicatie-ideeën kunt gebruiken als je bezig bent met het Strategisch Communicatie Frame. Dat is aan de ene kant heel prettig, aan de andere kant wordt het daardoor misschien wel lastiger om het Strategisch Communicatieframe echt goed in te zetten.

Negin van den Berg

Negin van den Berg

Communicatieadviseur bij DOCK

Negin van den Berg heeft ook onze samenvatting gebruikt tijdens haar Communicatie – C opleiding. Zo kwamen we met elkaar in contact en ontstond deze samenwerking rondom het afnemen van interviews met gebruikers van dit communicatieframe.

Reageren

1 Reactie

  1. Felice Postma

    Goedemiddag,

    Ik heb een vraag; is er ergens een duidelijk ingevuld frame te vinden om te kunnen toetsen?
    Hoor graag.

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...