4 principes van het frame

jun 15, 2024 | #ambassadeurs, #Strategie | 0 Reacties

oStrategische en doelgerichte communicatie  

Zoek jij naar een manier om je communicatie-inspanningen effectiever en doelgerichter te maken? Kijk dan eens naar het  strategisch communicatie frame van Betteke van Ruler. Het frame is een waardevol hulpmiddel als je strategische en doelgerichte communicatie wilt realiseren in deze dynamische tijd. Welke principes dienen als grondslag voor het werken met het frame? Samen met collega Irma van den Meijdenberg formuleerde ik deze vier:  

1. Systematisch en Iteratief proces

Het communicatieframe beschouwt strategische communicatie als een iteratief proces. Dit betekent dat de strategie voortdurend en al doende wordt geëvalueerd en aangepast. Dit is essentieel om effectief te reageren op veranderende omstandigheden. Iteratief houdt in dat elke stap leidt tot een verbetering of verandering. Hoe ziet dat er concreet uit? Je vult de 8 bouwstenen van het frame in waarmee je een totale strategie ontwikkelt. Bij de uitvoering kijk je continu of wat je hebt ingevuld per bouwsteen werkt, in lijn is met de rest en wat er verbeterd kan worden. Anke vertelt: “Ik zie elke bouwsteen als een knop waar je aan kunt draaien die, met de juiste afstelling tot de andere bouwstenen, je naar het beoogde resultaat brengt. Tijdens de uitvoering check je continu of alle knoppen goed zijn afgesteld en stel je ze al doende nog wat meer af. Werk je in een complexe omgeving, dan weet je niet altijd vooraf wat goed werkt. Door te experimenteren en continu te toetsen ga je ontdekken wat je verder brengt. Daar leent het communicatieframe zich uitstekend voor. “

2. Focus op dialoog en betrokkenheid, ook bij de totstandkoming van de strategie 

Je totale communicatiestrategie zal niet alleen gaan om het zenden van communicatieboodschappen (zogenaamde eenrichtingsverkeer) maar bevat tweerichtingsverkeer met dialoog en betrokkenheid. Wij geloven juist dat in de dialoog en betrokkenheid de exacte invulling van de strategie helder gaat worden. Kort gezegd: Je kunt van tevoren niet 100% zeker zijn dat deze strategie je bij het gewenste resultaat brengt. Vandaar ook de iteratieve aanpak en tweerichtingsverkeer als basis. Tijdens de uitvoeringsfase blijf je toetsen en aanpassen door gesprekken met stakeholders en hun betrokkenheid.  Daarnaast nodigt het ontwikkelen van een strategie met het frame uit tot samenwerking of co-creatie met andere disciplines, zowel binnen als buiten je organisatie. Door je stakeholders te betrekken bij de ontwikkeling van je strategie borg je hun betrokkenheid.

3. Kijk naar de context 

Het frame benadrukt de noodzaak om communicatie aan te passen aan de specifieke context van de organisatie, inclusief de culturele, sociale en politieke omgevingen waarin zij opereert. De bouwstenen interne en externe communicatie zorgen voor een heldere analyse van de wereld waarin jouw organisatie opereert. Door juist te focussen op waar je met communicatie invloed op kunt hebben, geef je richting aan je strategie.  

4. Doelgerichte communicatie 

Het strategisch communicatieframe richt zich op het identificeren en realiseren van specifieke communicatiedoelen die verbonden zijn met organisatiedoelen. Irma vertelt: “ Door aan te geven waar jullie als afdeling of team verantwoordelijk voor zijn binnen deze strategie borg je dat je op koers bent en blijft. Hiermee maak je helder wat en wie jullie nodig hebben om deze doelen te bereiken. Dat zorgt voor transparantie vooraf. Een voorbeeld: je wil binnen je organisatie met ambassadeurs gaan werken om te laten zien wat het werk inhoudt om zo meer nieuwe collega’s aan te trekken. In het frame neem je op wat er van jouw team wordt verwacht en wanneer. Maar bijv. voor de tijd die de ambassadeurs nodig hebben om getraind te worden, of zelf content te maken, heb je de goedkeuring van hun manager nodig. Door dit vooraf inzichtelijk te maken leg je de verantwoordelijkheden bij de juiste persoon en maak je afhankelijkheden inzichtelijk.”

Welk principe spreekt jou aan?
Geef je reactie hieronder.

 

 

 

 

 

 

 

Wil je aan de slag met het strategische communicatie frame?

Wij leggen je uit hoe wij werken met het frame en geven je tips, tricks en tools. Heb je hulp nodig? Onze experts staan voor je klaar.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...