Ergens weet je dat content het beste werkt als je het strategisch inzet. Maar welke stappen moet je doorlopen om tot een goede contentplanning te komen? Het See-Think-Do-Care-model neemt al je zorgen weg.
Het Google model
Het See-Think-Do-Care-model geeft richting en creëert handvatten voor jouw content. Google creëerde dit contentmarketing model om bedrijven te stimuleren de juiste content te creëren zodat het aansluit bij de behoeftes van de doelgroep.
Het model is gebaseerd op vier fases: bekendheid (see), overweging (think), actie (do) en behoud (care). De vier fases verbinden bepaalde kenmerken aan je content. Zo heb je helder wat voor soort content je per fase het beste kan verspreiden.
SEE
Opvallen
De See-fase draait om opvallen. Het doel van deze fase is dat mensen bewust worden van het feit dat jouw bedrijf bestaat en dat ze kennismaken met jouw aanbod. Mooie visuals, krachtige foto’s en snappy video’s voeren dus de boventoon. Tegelijkertijd hoef je het nog niet gericht te verspreiden maar kan je breed (op meerdere kanalen) inzetten om in de volgende fase meer toe te spitsen op juist die kanalen die het beste hebben gewerkt.
Prove it
Zelf maken we ook gebruik van het See-Think-Do-Care-model. Ons doel is om deelnemers voor onze workshops aan te trekken. Om dat te bereiken moeten we eerst laten zien dat we relevant zijn. Daarom besloten we een serie video’s te maken om op een persoonlijke manier Vice Versa Communicatie te laten zien. Bovendien val je met video het meeste op op social media. Het is niet zomaar dat het gehele internet voor 80% uit video bestaat.

THINK
Overweging
Na het opvallen komt de overweging. Het is de bedoeling dat je doelgroep denkt: “Goh, wat interessant. Hier zou ik wel wat meer over willen weten”. Jij staat natuurlijk klaar om hen te vertellen over hoe het werkt, hoe het eruit ziet, wat ze eraan hebben, kortom: waarom móeten ze dit kopen?
Opscheppen
Inspireer je publiek en schep een beetje op over de vele mogelijkheden die jouw product of dienst biedt. Denk aan content als: een blog met tips over hoe ze een product kunnen gebruiken, tutorials of foto’s van anderen die het product gebruiken.
Content planner
Na onze opvallende serie video’s komen volgers terecht bij onze think-content: content waarin we bewijzen dat we wel degelijk verstand van zaken hebben. Dat is bijvoorbeeld deze blog waarin we kennis delen. Of onze contentkalender die je kan downloaden op de website. Met dit soort content willen we draagvlak creëren bij jullie, de doelgroep, zodat jullie doorschuiven naar de Do-fase. Oftewel: het deelnemen aan onze workshop.

DO & CARE
De aankoop
Dan kom je op het punt waar je al twee fases naartoe werkt. Want – hoera! – jouw volgers willen jouw product afnemen.
Dan is het aan jou om het hen zo gemakkelijk mogelijk te maken. Dat doe je door je klantenservice op peil te houden en je website up to date. Gemiddeld bezoekt iemand een website 7 keer voor daadwerkelijk de aankoop te doen dus geduld is noodzakelijk.
Nazorg
Tijdens de aankoop komt er niet veel content aan te pas, omdat het een relatief kort proces is. Maar de overgang van Do naar Care is klein en daar komt passende content goed van pas. Dan is het een goed idee om van een klant een loyale klant te maken.
Wij sturen een enquête rond na de workshop. Zo blijven we top-of-mind en maken we van een klant een loyale klant. Bovendien is het ook een beetje aftercare voor onszelf – we kunnen er een hoop van leren.

Interesse in concreet advies? Kom naar onze workshop Contentplanning!
P.S. Vanaf 23 maart 2019 ben ik (Rachel) helaas niet meer in dienst bij Vice Versa Communicatie.
Benieuwd waar ik nu mee bezig ben? Check mijn LinkedIn!
What’s your story?
Een vraag die veel communicatieprofessionals en bedrijven zowel b2b als b2c bezighoudt, is: hoe kun je als organisatie en merk nou beter zichtbaar zijn in die dagelijkse, non-stop stroom aan nieuwe content? Hoe ben en blijf je relevant? Wij geven je in dit artikel drie tips!
Ontmoet Fiona | onze nieuwe consultant die geen dierenarts werd maar gelukkig wel bij ons komt werken
De nieuwste aanwinst van het Vice Versa team is Fiona. Deze bijna dertiger heeft al enige ervaring in ons vakgebied. Je kent haar wellicht als programmaleider van de Dag van de Romantische muziek. En nu hoort ze bij het Vice Versa team. Als interimmer gaat ze haar eigen opdrachten oppakken met een van de seniors achter zich die op afstand begeleiden.
Wij zoeken een junior consultant
Ben jij een communicatietalent die weet hoe activerende communicatie, sociale en online media werken? Ben jij de starter die graag aan de slag gaat in het vakgebied onder begeleiding van een senior? Lees verder, misschien is de van functie van Vice Versa talent wel de baan voor jou!