5 tips voor het schrijven van een goede blog

door | jan 24, 2018 | #Contentmarketing, #Employee Advocacy | 0 Reacties

Het terugbrengen van de menselijke factor binnen communicatie kan op veel manieren. Eén ervan is het schrijven van blogs die je vervolgens op verschillende social media kanalen kunt delen. Of, nog beter: laat één van je medewerkers of ambassadeurs een blog schrijven over jouw product of dienst. Uit eigen ervaring (eigenaar van de blog Kleine Rotterdammer) weet ik inmiddels hoe belangrijk het is om persoonlijke content met je volgers te delen. Dit maakt je authentiek en het versterkt het vertrouwen van je volgers in jou. Het heeft mij inmiddels veel betrokken ‘fans’ opgeleverd en dat gun ik jou uiteraard ook! Beschouw je medewerkers als je ambassadeurs en faciliteer ze vooral in het schrijven van blogs.

Voor sommige mensen is het schrijven van blogs misschien gesneden koek, terwijl anderen er juist weer wat meer moeite mee hebben. Daarom zetten wij 5 tips voor je op een rijtje voor het schrijven van een goede blog.

5 tips voor het schrijven van een blog 

#1. Bezint eer ge begint

Sta voordat je begint met schrijven even stil bij het volgende: wie zijn je lezers en welke boodschap wil je overbrengen? Wat is het onderwerp en moet je blog juist informeren of wil je de lezer aanzetten tot het nemen van actie? Houd dit vervolgens tijdens het schrijven steeds in je achterhoofd.

#2. Gebruik de 3 H’s

Om je communicatie en je blog menselijk te maken, kun je de 3 H’s aanhouden: helpen, herkenbaarheid en humor. Dit betekent dat je de lezer helpt bij het oplossen van een probleem, dat de tekst herkenbaar is en dat het humor bevat. De hoeveelheid humor kun je zelf het beste inschatten op basis van je doelgroep. Vermijd dijenkletsers als je denkt dat het niet gepast is.

#3. Structuur is key

Een goede blog bevat ook een duidelijke structuur. Begin met een inleiding om de interesse te wekken, vertel vervolgens je verhaal en sluit af met een call to action: wat moet de lezer doen (of juist niet) na het lezen van jouw blog? Gebruik ook duidelijke tussenkopjes om je stuk beter leesbaar te maken en om de lezer te triggeren om verder te lezen.

#4. Beelden zeggen meer dan woorden

Alleen maar platte tekst is saai, toch? Voeg daarom ook een afbeelding toe die zowel vertelt waar je blog over gaat als prikkelend is. Het beeld wordt vaak ook doorgeplaatst op social media bij het delen van de blog, dus wees je hiervan bewust.

#5. It’s all in the details

Last but not least: vergeet de details niet! Let op spellingsfouten, een eventuele bronvermelding en laat je tekst altijd even nalezen door iemand anders. Tevreden en klaar? Publiceren!

Dat waren ze dan, onze eerste vijf tips voor het schrijven van een blog! En natuurlijk kunnen we (en dat doen we maar al te graag) je hier nog veel meer over vertellen. Stuur ons een e-mail voor meer informatie.

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

BewarenBewaren

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...