Bouwen aan je community met LinkedIn

jun 10, 2020 | #Community building | 0 Reacties

Tik-Tok, Instagram, Facebook deze sociale media platformen ontwikkelen zich zo hard. Ze doen zo hun best om te zorgen dat we er langer en vaker komen. Maar LinkedIn, nee dat is niet leuk! Toch?

Laten we wel eerlijk zijn. LinkedIn levert ons het meeste werk op. We spenderen er ook wel een paar uur opgeteld per week. En niet alleen voor acquisitie. We geloven juist in de inbound-marketing aanpak. Je bent zichtbaar in het netwerk, vertelt wat je doet, deelt je kennis en trekt hiermee de juiste opdrachtgevers, samenwerkingspartners naar je toe. Maar regelmatig goede content publiceren waarmee je je businessdoelstellingen bereikt. Dat is wel een dingetje. Consequent uitdragen wie je bent, vanuit interactie werken, dat is niet gemakkelijk. Dat vraagt aandacht en focus.  Wekelijks minimaal 2 x een bericht delen op LinkedIn. Dat is onze wens. En dat is niet gemakkelijk. Maar de resultaten zijn wel zichtbaar. Zo groeide het bereik en aantal volgers van de Vice Versa bedrijfspagina echt flink! Ook huidige en potentiele klanten weten ons te volgen en we komen zelfs met ze in contact via onze bedrijfspagina. Hoe waardevol dat is voor je accountmanagment hoef ik je denk ik niet uit te leggen.

Communitymanagement

Goed communitymanagement begint met luisteren. Luisteren, inhaken en meepraten, zelf gesprekken starten. Aanwezig zijn en de gesprekken zien die relevant zijn voor jou is dan ook stap één.

Aanwezig zijn en vindbaar is de eerste stap om te kunnen luisteren en om je vervolgens te verbinden met je netwerk, je eigen community .

Je LinkedIn profiel is volledig ingevuld en je bent goed vindbaar met de juiste keywords waar je op gevonden wilt worden. Je bent actief in groepen, bouwt bewust je netwerk uit en geeft waardevolle input voor je netwerk door verbindingen te leggen, te reageren op berichten. Voor je bedrijfspagina betekent dit dat je ook deze volledig hebt ingevuld en zoveel mogelijk medewerkers aan je pagina koppelt.

Het bereik op je bedrijfspagina is zo laag!

Hoe kun je je community activeren met je bedrijfspagina? Hoe kun je je bedrijfspagina vullen met relevante content. Op deze vragen gaan we antwoord geven in onze zoektocht. We zijn in dit geval Anke van der SluisPetra Drogt en Robin van Leeuwen.

Standaard is het bereik op je bedrijfspagina echt heel laag. En dat is frustrerend. Wij geloven dat je eerst aandacht moet verdienen. Dus zorg voor berichten die via je volgers goed verspreid worden en gebruik deze voor je advertenties. Dat is de gedachte in hoofdlijnen maar hoe werkt dat in de praktijk? Door elke week actief te zijn op verschillende bedrijfspagina’s hopen we te ontdekken wat de ingredienten zijn voor een waardevolle bedrijfspagina die echt bijdraagt aan de communicatie of liever nog de organisatiedoelstellingen. 

Wat hebben we tot nu toe ontdekt?

Allereerst zien we sinds januari 2020 een flinke groei op onze eigen bedrijfspagina. En deze volgers haken ook al aan bij onze bijeenkomsten. Dus ja, hoera, we hebben conversie die we willen. Nu nog volhouden. We blijven stoeien met 24/7 relevant zijn. Content aanbieden op LinkedIn die uniek is en waardevol voor de community. Niet al onze volgers op LinkedIn krijgen ook onze nieuwsbrief en bezoeken onze website. Dat geeft niet maar zorgt wel dat we goed moeten zoeken naar de juiste contentformule per kanaal. Niet zomaar content kopiëren, doorplaatsen maar naar de behoefte van de volgers kijken. Dat doen we nu vooral door het analyseren van de statistieken en deze maandelijkse met elkaar evalueren. We houden je blijvend op de hoogte via deze pagina. 

Onze do’s en don’ts

Do’s

1. We zien meer persoonlijke, kwetsbare berichten van personen voorbij komen. We lezen het graag. Maar het zelf maken? Dat is nog lastig, best spannend voor de meesten. We houden toch vast aan de zakelijke, formele content van LinkedIn. Maar wat dat precies is? Dat is grijs gebied en voor iedereen weer anders. We waren erg onder de indruk van het persoonlijke verhaal van een KLM piloot die vertelde over het wegvallen van zijn werk. Dat komt toch wat anders over dan de berichten van RTL Z. 
2. Berichten waarin we mensen laten zien neemt winnen het in bereik. 
3. Bewegend beeld valt op maar zorgt niet voor clicks (lage CTR).

4. Stories maken voor je bedrijfspagina en je persoonlijk profiel is leuk en helpt ons luchtige en verbindinde content te maken. Wij maken de stories eerst op Instagram, downloaden deze vervolgens en uploaden het opnieuw op LinkedIn. Dan ziet het er leuker uit. Het bereik van deze stories vallen ons nog tegen. 

Don’ts

1. Link niet naar je eigen website. LinkedIn houdt ervan als je de lezer houdt op het platform. Dus biedt hier alle informatie aan. De conversies moeten dus op LinkedIn plaatsvinden.
2. Alleen maar zenden. Een boodschap zenden, zelf niet luisteren zorgt nog voor een waardevol online netwerk. Luister en leg verbindingen in je netwerk. Het is geven en nemen.
3. Als je communicatie, afbeeldingen/video’s etc, te gelikt zijn kan dit zorgen voor afstand en een lagere betrokkenheid.

Disclaimer

Er zit wel een dikke vette disclaimer bij. Want elke community, elk netwerk is anders. Dus dit zijn geen kansen op succes. Je zult zelf moeten gaan ontdekken wat werkt bij jullie.

Petra tipt: Als designer gaat het natuurlijk over de kracht van beeld.

Onze tips & tricks

Elke eerste woensdagochtend van de maand werken wij samen aan onze LinkedIn berichtgeving tijdens een samenwerkingsmoment We delen onze ervaringen, sparren en maken gebruik van elkaars kennis en kunde. Wil je meewerken op ons contentproductiemoment? Haak dan gerust aan. Je kunt ons bereiken via hallo@viceversacommunicatie.nl of via LinkedIn natuurlijk. 

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...