Selecteer een pagina

Tijdens mijn werk als communicatieadviseur bij corporate bedrijven heb ik medewerkers geholpen met het maken van hun persoonlijke verhaal, hun pitch bedoelt voor hun samenwerkingspartners, het netwerk van de organisatie. Daarnaast help ik deze medewerkers met het brengen van dit verhaal via online en offline kanalen, in face-to-face gesprekken en met online video bijvoorbeeld. Een goed verhaal maken, een pitch schrijven dat is de eerste stap. Dit over de bühne brengen en een effectieve samenwerking stimuleren is een volgende stap. Het succes hangt van vele factoren af. Wat is het beeld dat de ontvanger van jou en je organisatie heeft? Hoe is dat beeld tot stand gekomen en wat zijn factoren die dit kunnen beïnvloeden? Wat kun jij als medewerker doen binnen je eigen verantwoordelijkheidsgebied om het imago van je organisatie te beïnvloeden met als gevolg resultaat?

Ik liep met deze vragen rond en ontmoette Caroline Haan, Imago consultant. Zij helpt medewerkers bewust te worden van zijn of haar kracht. Ze leert je hoe je dit kunt inzetten in het netwerken. Dat kan praktisch zijn in de vorm van de juiste kleding kiezen voor een pittig gesprek en feedback over je persoonlijke communicatie. Communicatie is natuurlijk grotendeels non-verbaal. Ken jij de eerste indruk die jij achterlaat? Ken je het imago van je organisatie en heb jij de tools om dit te beïnvloeden? Caroline helpt je met het inzetten van je eigen uniekheid, je eigen kracht. Presenteer jezelf op de manier die bij jouw past en waarmee je als ambassadeur het verhaal van je organisatie krachtig uitdraagt. Caroline: ‘Iedereen is anders en dat is juist een mooie uitdaging.”

Caroline en ik verbinden de offline wereld van je organisatie met je online wereld. Wij stimuleren je medewerkers tot ambassadeurschap met mond-tot-mond reclame als gevolg.

Als online communicatie consultant help ik medewerkers en organisaties met het vergroten van hun online zichtbaar zijn. Dan heb ik het niet alleen over de grote sociale media platformen. Denk ook aan andere platformen waar je netwerk aanwezig kan zijn zoals Nextdoor. Door op de juiste plek aanwezig te zijn en de verbinding  met andere leden op te zoeken omtrent de kennis die jouw organisatie breng kun je een waardevolle verbinding tot tand. Wat ga je hier delen met welk doel? Als je je online zichtbaarheid vergroot kun je veel ‘voorwerk’ doen. Vergeet dus vooral niet je communicatieafdeling hierbij te betrekken.

De feiten zeggen: 

  • 90% van alle klanten zoekt online informatie tijdens het winkelen
  • 71% zoekt online informatie op vóór ze een aankoop inplannen
  • 92% vertrouwt aanbevelingen van vrienden of kennissen

Bron: Carola Roderiques Social selling

Jij bent niet de enige die eerst online gaat zoeken voordat je bepaalde aankopen doet. Vergeet niet dat dit ook geldt voor dienstverlening. Als je net op sociale media hebt gezien dat iemand tevreden was over bepaalde dienstverlening dan beïnvloedt dit jou. Maak hier gebruik van en wees aanwezig en actief zodat je gevonden wordt op de online platformen waar je doelgroep ook actief is. Stimuleer de online mond-tot-mond reclame via je medewerkers.

Wees aanwezig en zorg dat je gevonden wordt op de platformen waar je doelgroep aanwezig is.

Waarmee helpen we je dan concreet?

  1. Medewerkers ondersteunen in hun ambassadeurschap | Trainen van medewerkers en leidinggevenden in hun ambassadeurschap. Met een in company masterclass begeleiden we medewerkers in het maken van hun pitch en het uitdragen hiervan. Zo bespreken we tijdens deze masterclass het imago van de organisatie en de medewerker. De manager van het team ondersteunen we met werkbladen die te gebruiken zijn in het teamoverleg. Zo kan het onderwerp regelmatig aanbod komen tijdens het afdelingsoverleg. Na een half jaar plannen we een terugkomdag.
  2. Sociale media trainingen | LinkedIn, Twitter, Facebook, Instagram, Snapchat en andere sociale media als Nextdoor. We begeleiden medewerkers in het gebruik van sociale media platformen. We pakken het graag pragmatisch aan. Tijdens de training werken we direct in je account, maken we profielfoto’s en werken we de berichten voor de komende tijd uit. Daarna begeleiden we op afstand via Whatsapp en telefoon.
  3. Contenttrainingen | Bloggen, vloggen, foto’s maken (met je smartphone), contentcuratie (het delen van berichten van anderen) wij werken met je aan jouw contentplan. Elk kanaal vraagt aangepaste content.
  4. Online communicatie | De corporate communicatieafdeling draagt vaak de verantwoordelijkheid voor het uitdragen van het organisatieverhaal. Hoe kun je dit verhaal samen met je medewerkers maken en samen content gaan creëren? Wij helpen je met het maken van een traject op maat.
  5. Social media challenge | Zijn nog niet veel medewerkers actief op sociale media? Organiseer dan een social media challenge.

Maar we kunnen meer
Anke heeft jaren gewerkt als corporate communicatie adviseur en organisaties geholpen met het verbeteren van hun online communicatie. Caroline als manager in de kledingbranche en de laatste jaren als imago consultant.

Fotobijschrift: Anke links en Caroline rechts.

Het nut van hokjesdenken!

Het nut van hokjesdenken!

Het nut van hokjesdenken! Wat mensen in hokjes stoppen je kan opleveren Hokjesdenken wordt vaak genoemd als een negatief verschijnsel. Het komt voort uit vooroordelen, gebaseerd op eerste indrukken, uiterlijk en uitstraling. ‘Alle mensen zijn uniek’,  wordt er gezegd...

Lees meer
Een dag uit het leven van een Junior Consultant

Een dag uit het leven van een Junior Consultant

Wat doet Rachel? April 2018 begon ik als junior consultant bij Vice Versa tijdens mijn afstudeerstage voor 1 dag in de week. Toen ik in september afstudeerde ontstond er meer ruimte in mijn schema. Gelukkig kon Anke mij gelijk detacheren...

Lees meer
Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Eindelijk overzicht
Heb jij interesse in het strategisch communicatieframe? Vul hieronder je gegevens in en ontvang hem in je mailbox.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.