Het nut van hokjesdenken!
Wat mensen in hokjes stoppen je kan opleveren

Hokjesdenken wordt vaak genoemd als een negatief verschijnsel. Het komt voort uit vooroordelen, gebaseerd op eerste indrukken, uiterlijk en uitstraling. ‘Alle mensen zijn uniek’,  wordt er gezegd als reden om dit niet te doen. Iemand in een hokje plaatsen zou iemand ‘tekort doen’. Maar Hokjesdenken kan ook juist heel nuttig zijn en handige tools opleveren voor de omgang met bijvoorbeeld klanten en cliënten in je dagelijkse werk. Het kan jou helpen om je dienstverlening aan te passen aan al die verschillende soorten mensen met wie je dagelijks in aanraking komt tijdens je werk.

Zo helpt Hokjesdenken om persona-gericht te werken:

  • Hokjes = kennis. Hokjesdenken is eigenlijk hetzelfde als categoriseren: het zorgt ervoor dat opgedane kennis wordt opgeslagen en kan gebruikt worden voor de volgende keer in eenzelfde situatie.
  • Hokjes zorgen voor structuur. De sociale wetenschappen en ook de neurowetenschappen, bewijzen keer op keer dat wij mensen helemaal niet zonder hokjes kunnen. Hokjes bieden ons overzicht, maken ons leven overzichtelijk en begrijpelijk. Zonder hokjes is de wereld vloeibaar, ondefinieerbaar en chaotisch.
  • Hokjes zorgen ervoor dat je snel kunt schakelen naar een juiste benadering en een juiste communicatie, hierdoor is jouw dienstverlening beter aangepast op jouw klanten of cliënten en voelen zij zich beter begrepen. Zo kom je met Hokjesdenken of ‘Personagericht’ werken, tot de eerste stap naar persoonsgericht werken. Cor Hospes, Nederlands specialist op het gebied van Storytelling en Contentmarketing, schrijft op zijn website over de kracht van gepersonaliseerde content: Hoe kun je nu aansprekende content maken als je niet weet tegen wie je spreekt? Ken je publiek!

Vragen en opmerkingen die opkomen bij Hokjesdenken

Tijdens onze trajecten merken we dat deelnemers overeenkomende vragen en opmerkingen hebben bij Hokjesdenken. Welke zijn dat?

  • Het voelt eigenlijk een beetje ‘slecht’ om zo te generaliseren en iemand ‘in een hokje te plaatsen’, want iedere mens is toch uniek? Fiona de Jong, schrijver van deze blog dacht tijdens het schrijven van een cliëntreis: ‘Ahh nee dit kan ik toch niet opschrijven, het is zo generaliserend!’ Maar het zorgde wel voor nuttige informatie die heel herkenbaar was voor de gebruikers van het persona-gericht werken in dit traject.
  • Hoe zit het met het gevaar dat een persoon in het verkeerde hokje geplaatst wordt? Moeten we daar iets mee? Het zou een ongemakkelijke/onprettige situatie kunnen opleveren voor beide partijen.
  • De meeste deelnemers aan het traject herkenden de benoemde persona’s meteen. Bij de omschrijvingen van de persona’s hoorde je overal ‘o-ja’s’ en iedereen had wel een ervaring met één of meerdere persona’s. Maar pas als je je bewust bent van het feit; ‘O die persoon zou wel eens die persona kunnen zijn, weten zij hoe ze die persoon het beste kunnen helpen of benaderen.

Het nut van Hokjesdenken:

  • Het zorgt voor handige tools voor dienstverleners in de benadering van personen en in hun communicatie. Denk nog eens na over jouw doelgroep en je ideale klant. Bereik je die groep al? Persona-gericht werken kan je daarbij verder helpen.
  • We merken tijdens het traject persona-gericht werken dat veel zorgverleners de persona’s direct herkennen uit hun dagelijkse werk. Zij spelen hier al op in, maar nu hebben ze een echte werkwijze en aanpak per persona.
  • Door persona-gericht te werken verander je algemene doelgroepen in ‘echte mensen’

Besef je – het Hokjesdenken blijft een middel. Het is geen doel op zich!

Het persona-gericht werken, zoals het traject dat wij binnen Vice Versa ontwikkelen, heeft natuurlijk als doel dat dienstverleners hun diensten en werkwijze beter kunnen aanpassen aan hun klanten. Het geeft handige tools, die ingezet kunnen worden maar het moet alleen dienen als hulpmiddel of ondersteuning. Voor onze projecten gebruiken wij de omschrijving van de persona’s uit het onderzoek ‘Wat werkt bij wie’ van Motivaction.

 

Hokjesdenken in de praktijk, met Serena van Mil

“Door het werken met persona’s kan een bewonersgroep zeer gedetailleerd omschreven worden (kenmerken, klachten, behoeften etc.) waardoor je “echte” mensen creëert in plaats van algemene doelgroepen. Persona’s maken het makkelijker om goed na te denken over hoe een bepaalde bewonersgroep zorg opzoekt. Steeds vaker denk ik tijdens mijn werk: Hier zou persona-gericht werken goed van pas komen. Bijvoorbeeld toen ik zag dat een team een heel mooi cursusprogramma had samengesteld, maar dat er eigenlijk bijna geen aanmeldingen voor de cursus kwamen. De cursus was nogal een tijdsinvestering en de deelnemers moesten super veel teksten lezen: dat paste simpelweg niet bij deze doelgroep! Bij het vooraf formuleren van de kenmerken van de persona die past bij de doelgroep kun je dit ondervangen.”


Serena van Mil, Gezinswerker bij Buurtteam Zuilen
Bekijk hier het LinkedIn profiel van Serena en lees over haar andere ervaringen met persona-gericht werken

Bron: Bij het traject persona-gericht werken maken wij gebruik van onderzoeken van Motivaction. Je kunt het Whitepaper ‘Wat werkt bij wie?‘ gratis downloaden op de website van Motivation.

Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Eindelijk overzicht
Heb jij interesse in het strategisch communicatieframe? Vul hieronder je gegevens in en ontvang hem in je mailbox.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.