Hoe gebruik jij het Strategisch Communicatie Frame? Interview met Irma van den Meijdenberg

mei 4, 2023 | #Strategie | 0 Reacties

Je spaghetti van ideeën stukje voor stukje uit de war halen en in de bouwstenen van het Strategisch Communicatie Frame plaatsen: hoe doe je dat? Irma van den Meijdenberg vertelt hoe ze het vindt om te werken met de groan zone en het frame.

Hóe pas je het frame dan toe in de praktijk? We zien dat de theorie van het frame in de praktijk brengen, vaak veel complexiteit met zich mee kan brengen. In deze eerste aflevering van onze podcast gaan we deze vraag met open armen aan. Doe je met ons mee?

 

Irma vertelt: ‘’Iedere communicatieprofessional kent dat gevoel: je krijgt een opdracht waarvan je denkt, hoe ga ik dit in hemelsnaam doen? Je wordt gevraagd een visie te schrijven of een strategie te ontwikkelen voor een ingewikkeld vraagstuk. Je zegt ja, maar je hebt nog geen idee waar te beginnen. Tegelijk begint je brein te werken. In je hoofd is het een grote chaos. Een analyse, doelstellingen, ideeën voor de uitvoering; het gaat allemaal door elkaar heen.

Samen verder komen

Het leuke van werken met het frame is dat je deze spaghetti van ideeën meteen uit de war kunt halen en in de bouwstenen kunt plaatsen. Zeker als je dit samen met anderen doet. Je kunt dan sparren over je ideeën en de dialoog met collega’s (of misschien wel met je stakeholders!) zorgt ervoor dat je alles nog een keer gaat bekijken vanuit een ander oogpunt. Je pelt de zaken verder af en maakt je keuzes scherper. Dit zorgt ervoor dat je samen verder komt. Maar je moet eerst door die chaos, door die gekke fase, waarbij je denkt dat je totaal geen grip hebt op de situatie en niet weet waar te beginnen. Als je dan, na het toepassen van het frame, ineens een mooi overzicht hebt en er een strategie voor je neus ligt, is dat des te mooier!

Wil je aan de slag met het strategische communicatie frame?

Wij leggen je uit hoe wij werken met het frame en geven je tips, tricks en tools. Heb je hulp nodig? Onze experts staan voor je klaar.

Tijd gunnen & de juiste vragen stellen

Ik houd ervan om te analyseren: wat is de context, waar hebben we mee te maken, wat gaat vanzelf en wat niet? Maar ik ben ook wel van de praktische aanpak. Dus ik moet oppassen dat ik in mijn analyse niet te veel in de actie schiet. Dat ik mezelf de tijd gun om de bouwstenen goed langs te lopen, misschien even te laten liggen en nog eens te kijken. Het gevaar is anders dat je te snel gaat, wellicht dingen mist en daardoor niet de juiste keuzes maakt. Door over concrete voorbeelden uit het werk te praten schiet je ook al snel in praktische oplossingen, of ideeën om het anders te doen. Als je zelf niet in een organisatie en operatie zit, is het makkelijker om wat afstand te houden. Door het stellen van de juiste vragen kon ik het team helpen, en kwamen zij met veel sterkere omschrijvingen voor hun visie en ambitie bijvoorbeeld.

Op de hoogte blijven van waar Vice Versa zich mee bezig houdt? Abonneer dan op onze nieuwsbrief en mis niets! 

Accountability & invalshoeken

Ik ben als communicatieprofessional geschoold met vrij lineaire modellen: als je dit en dat deed zou dat het resultaat zijn. Ook al ervaarde ik al jaren dat de werkelijkheid natuurlijk veel grilliger is en het eigenlijk onmogelijk is om een uitkomst te voorspellen van een heel traject, hebben we denk ik in ons vak nog steeds de neiging om op dit soort plannen terug te vallen voor onze opdrachtgevers. Met als resultaat dat we het plan gaandeweg loslaten, of dat we met totaal andere uitkomsten eindigen. Het frame geeft ons een instrument in handen om duidelijke keuzes te maken, te onderbouwen waarom deze keuzes gemaakt zijn. En heel belangrijk, waarvoor jij verantwoordelijk bent en wat je nodig hebt om dit tot een succes te brengen. Daarnaast ben ik steeds verbaasd hoeveel verschillende ideeën en invalshoeken er terug komen als je het frame samen invult. Natuurlijk is er altijd een rode draad te vatten, maar het is zo fijn dat je in een relatief korte tijd zoveel op papier krijgt samen, waar vanuit je weer verder kunt.

Wat zou je willen meegeven aan vakgenoten? 

Blijf bij je communicatieleest. Natuurlijk is het interessant om het probleem of het issue in de breedte aan te vliegen, daarom is ons vak ook zo leuk. Ik denk ook dat het signaleren van bepaalde risico’s of afhankelijkheden bij de rol van een communicatieadviseur ligt. Maar het is niet aan ons om die aap vervolgens op onze schouders te nemen. Voel je niet verantwoordelijk voor de dingen waar je geen invloed op hebt, of die je toch niet op kunt lossen. Kijk wat wel in je mogelijkheden ligt en wat je eventueel wel aan kunt kaarten, of op de agenda kunt zetten.’’

 

 Anke van der Sluis (links) en Irma van der Meijdenburg (rechts).

Wil je meer weten of leren over de groan zone en het frame? Luister dan naar de verschillende afleveringen van onze podcast waarin we samen met andere communicatieprofessionals de groan zone induiken!

Irma online vinden? Dat kan op haar LinkedIn!

 

 

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...