Menselijke communicatie: sta stil bij je imago

jan 12, 2018 | #Employee Advocacy | 0 Reacties

Je communicatie menselijker maken. Wat heeft dat te maken met imago vraag je je af? Nou heel veel kan ik je vertellen.

Ik herinner mij dat ik een tijdje geleden een ondernemer sprak bij een netwerkbijeenkomst. Zij zag er verzorgt uit: lekker zichzelf, maar verre van gelikt zoals je dat vaak ziet bij netwerkbijeenkomsten. Ik hou daar wel van. Gewoon als jezelf voor de dag komen. Om eerlijk te zijn, past dat ook helemaal bij wie zij is en bij wat zij wil uitstralen voor de doelgroep waarmee zij werkt. Tot zover klopte het helemaal. Totdat ik een paar weken later een bedrijfsvideo voorbij zag komen. Dezelfde ondernemer zat in een gestylede, strakke omgeving, gekleed in een mantelpak met haar haren strak naar achter in een knot. Als zij mij zou vertellen dat ze secretaresse bij een advocatenkantoor of een bank zou zijn dan zou ik haar gelijk geloven. Dit beeld klopte totaal niet met de persoon die ik op de netwerkbijeenkomst ontmoet had. Hoe menselijk en laagdrempelig onze eerste ontmoeting ook was, de video zette mij totaal op een verkeerd been. Of dat nou haar bedoeling zou zijn geweest? Ik denk het niet.

On- en offline zichtbaarheid heeft impact op je persoonlijke imago en dat van je bedrijf. Heb jij al eens goed nagedacht over jouw persoonlijke imago? En dat van je bedrijf? Wat wil je als bedrijf uitstralen en wat is jouw definitie van menselijke communicatie? Als je je medewerkers wilt inzetten als ambassadeurs, dan is het belangrijk goed na te denken over wat je van het bedrijf wilt laten zien. Denk na over de manier waarop je je medewerkers wilt betrekken en wat daarin wel en niet gepast is. Geef vorm aan de ruimte die je medewerkers wilt geven bij de invulling van hun ambassadeurschap. Het is essentieel om je gedachten hier eens over te laten glijden. Want je weetโ€ฆ.. you never get a second chance for a first impression.

Ik moet hierbij ook denken aan de discussie wel/geen slippers aan naar je werk. Nu niet echt aan de orde in dit jaargetijde, maar zeker weten dat deze discussie komende zomer weer oplaait. Het hoeft geen discussie te zijn als je helder en duidelijk communiceert over het gewenste imago van het bedrijf. Samen met medewerkers brainstormen en sparren hoe je het imago van het bedrijf een gezicht kunt geven; wat kan wel en wat kan niet? Net als bij communicatie is betrokkenheid het toverwoord.

Caroline Haan is Imago consultant. Zij helpt medewerkers bewust te worden van zijn of haar kracht. Ze leert je hoe je dit kunt inzetten in het netwerken. Dat kan praktisch zijn in de vorm van de juiste kleding kiezen voor een pittig gesprek en feedback over je persoonlijke communicatie. Samen met Anke geeft Caroline de Masterclass: Word een ambassadeur.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: ๐—™๐—น๐—ฒ๐˜…๐—ถ๐—ฏ๐—ถ๐—น๐—ถ๐˜๐—ฒ๐—ถ๐˜ ๐—ฒ๐—ป...