In 5 stappen naar een ambassadeursstrategie (+ whitepaper)

door | feb 18, 2021 | #Employee Advocacy | 2 reacties

Tips om je medewerker te betrekken bij de organisatie via een ambassadeursprogramma.

De rol van de marketing- en communicatieafdeling verschuift van creëren naar een rol als facilitator en (kennis)expert. Zoals ook #Betteke van Ruler onderschrijft: communicatie is niet meer alleen de communicatieafdeling, maar iets van iedereen. Sterker nog, je ontkomt er als organisatie niet aan dat iedereen in het bedrijf communiceert. Medewerkers praten over jouw merk op feestjes, maar in dit digitale tijdperk ook online. Helaas geven zij niet altijd het juiste antwoord.

Zorg ervoor dat ze ‘het verhaal’ van je organisatie uitdragen. Niet met een controlerend doel, maar juist met hun verhaal als onderdeel van ‘jullie’ verhaal. Hoe maak je medewerkers onderdeel van de branding van de organisatie? In dit artikel willen we je inspireren om aan de slag te gaan met ambassadeurschap en de juiste ambassadeursstrategie aan de hand van concrete tips.

Het antwoord op de vraag hoe je medewerkers de klantbeleving op een positieve manier kunnen beïnvloeden? Dat ligt in het faciliteren en organiseren van het ‘gesprek’ dat jouw medewerkers en (potentiële) klanten met elkaar voeren. Door als organisatie de gesprekken tussen medewerker en klant te faciliteren, waarborg je de inhoud ervan. De kwaliteit van de gesprekken is dan aanzienlijk hoger dan wanneer je dit niet doet. Simpelweg omdat je jouw medewerkers de juiste tools in handen geeft om die gesprekken te kunnen voeren. 

1. Persoonlijk (merk)verhaal

Als jouw medewerkers actief zijn op de plekken waar het online gesprek met jouw doelgroep plaatsvindt, geef je de organisatie een gezicht op online podia. Het vergroot de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf. We vertrouwen steeds meer het advies van een gelijke (peer-to-peer) en steeds minder het logo van een corporate account. Uit dit onderzoek blijkt dat berichten van medewerkers acht keer meer engagement creëren dan berichten vanaf het corporate account van het bedrijf. Dat is niet zo gek. Als medewerkers hun persoonlijke verhaal binnen de merkidentiteit van de organisatie vertalen, wordt het (merk)verhaal meer authentiek en geloofwaardig.

2. Medewerkers als onderdeel van je branding door ambassadeurschap

Je hebt je medewerker nodig als je als organisatie beter zichtbaar wilt zijn. Ambassadeurschap is een manier om op te vallen in die onafgebroken stroom aan nieuwe content. Het medialandschap is enorm versnipperd. Bovendien neemt het bereik van je corporate kanalen merkbaar af. Je hebt een doelgerichte, crossmediale aanpak nodig om consequent uit te dragen wie je bent en wat je doet. Denk bijvoorbeeld aan branding campagnes die het verhaal van je organisatie vertellen. En daar heb je je medewerkers voor nodig. Je hebt je ambassadeurschap nodig om de organisatie een gezicht te geven. Bovendien heb je hun authentieke boodschap nodig. En vergeet ook het bereik van hun persoonlijke social media accounts niet.

Branding werkt het meest overtuigend als het geheel congruent is: wat je zegt, wat je doet, hoe je eruit ziet, wat je levert. Van de servicebalie tot de woordvoerder en de medewerker logistiek aan toe. Van een Instagram story tot een corporate brochure. Ook de inrichting van je kantine en werkvloer zijn relevant. Duidelijke samenhang versterkt je imago.

Leestip op Frankwatching: Geef brand building de aandacht die het verdient. 

3. Ambassadeurschap

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers communiceren passend binnen de merkidentiteit van de organisatie? Daar helpt de ambassadeursstrategie je bij. Ambassadeurs zijn in deze niet een Gaston Starreveld van de Postcode loterij of een Angelina Jolie en haar ambassadeurschap voor Unicef. De grootste ambassadeurs van jouw organisatie heb je al in huis, want dat is namelijk je medewerker. 

Met verhalen uit de praktijk en met een persoonlijk boodschap recht uit het hart heb je zoveel meer impact en dus bereik. Dit kun je als organisatie gebruiken en bovendien faciliteren. Hoe echter, hoe beter. Ook zonder logo’s is het goed. Faciliteer je medewerkers in het zichtbaar maken van zichzelf.

Leestip op Vice Versa: Werken met ambassadeurs… En aan zichtbaarheid

4. Vertrouwen als basis

De ambassadeursstrategie zorgt ervoor dat je medewerkers passend binnen de merkidentiteit van de organisatie communiceren. Je kunt medewerkers heel goed begeleiden, mits je het online gesprek faciliteert. Werk met je medewerkers samen op basis van een vertrouwensrelatie. Je vertrouwt het aan hen toe om op hun eigen, authentieke manier onderdeel te zijn van de merkidentiteit van de organisatie.

5. Start met het faciliteren van je medewerkers in hun ambassadeursrol

Elke organisatie moet een ambassadeursstrategie hebben. Ons advies: begin klein! Begin met ambassadeurs bij één project of één product en laat het rustig groeien. Jij weet zelf het beste hoe je het onderwerp ambassadeurschap kunt laten groeien in jouw organisatie. Uiteraard kun je daar altijd met ons over sparren. Wij ontwikkelen en begeleiden meerdere ambassadeurstrajecten bij grote en kleine organisaties. We hebben veel geleerd en zijn ook vele barrières tegengekomen waarmee we je graag inspireren. 

Meer weten? Download de whitepaper

Merk jij ook dat je niet meer om de kracht van medewerkers heen kunt als het gaat om zichtbaar en vindbaar zijn, maar weet je niet hoe je ambassadeurschap in jouw organisatie kunt faciliteren? Laat ons je dan helpen. We schreven een uitgebreide whitepaper over de stappen die wij zetten als het gaat om employee advocacy. Met deze vijf stappen kun jij zelf concreet aan de slag in jullie organisatie. 

Laat hieronder een reactie achter en we sturen hem naar je toe.

Reageren

2 Reacties

  1. Charissa

    Vraag de whitepaper ‘Faciliteer je medewerkers in hun (merk)ambassadeurschap’ aan

    Zou graag deze whitepaper ontvangen.

    Antwoord
  2. petra de zutter

    Graag de whitepaper ‘faciliteer je medewerkers in hun ambassadeurschap’ toesturen.
    Bedankt alvst!

    Antwoord

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

3 waardevolle lessen in Liftkracht® van Machella Boot

3 waardevolle lessen in Liftkracht® van Machella Boot

Als professionals met 100% inzet voor ons werk zijn we al snel druk. We stoppen veel van onszelf in ons werk. Het geeft ons immers plezier om onze expertise, creativiteit, vindingrijkheid en enthousiasme in te zetten. We geven veel. Soms té veel, waardoor we beetje...