Tips om je medewerker te betrekken bij de organisatie via een ambassadeursprogramma.

door | feb 18, 2021 | #Employee Advocacy | 0 Reacties

In vijf stappen naar een ambassadeursstrategie (+ whitepaper) 

De rol van de marketing- en communicatieafdeling verschuift van creëren naar een rol als facilitator en (kennis)expert. Zoals ook #Betteke van Ruler onderschrijft: communicatie is niet meer alleen de communicatieafdeling, maar iets van iedereen. Sterker nog, je ontkomt er als organisatie niet aan dat iedereen in het bedrijf communiceert. Medewerkers praten over jouw merk op feestjes, maar in dit digitale tijdperk ook online. Helaas geven zij niet altijd het juiste antwoord. Hoe ga je samen ‘het verhaal’ van je organisatie uitdragen? Niet met een controlerend doel maar juist met hun verhaal als onderdeel van ‘jullie’ verhaal. Hoe maak je medewerkers onderdeel van de branding van de organisatie? In dit artikel willen we je inspireren om aan de slag te gaan met #employeeadvocacy aan de hand van concrete tips.

Het antwoord op de vraag hoe je medewerkers de klantbeleving op een positieve manier kunnen beïnvloeden, ligt in het faciliteren en organiseren van het ‘gesprek’ dat jouw medewerkers en (potentiële) klanten met elkaar voeren. Door als organisatie de gesprekken tussen medewerker en klant te faciliteren, waarborg je de inhoud ervan. De kwaliteit van de gesprekken is dan aanzienlijk hoger dan wanneer je dit niet doet. Simpelweg omdat je jouw medewerkers de juiste tools in handen geeft om die gesprekken te kunnen voeren. 

Persoonlijk (merk)verhaal

Als jouw medewerkers actief zijn op de plekken waar het online gesprek met jouw doelgroep plaatsvindt, geef je de organisatie een gezicht op online podia. Het vergroot de zichtbaarheid en vindbaarheid van jouw bedrijf. We vertrouwen steeds meer het advies van een gelijke (peer-to-peer) en steeds minder het logo van een corporate account. Uit dit onderzoek blijkt dat berichten van medewerkers acht keer meer engagement creëren dan berichten vanaf het corporate account van het bedrijf. Dat is niet zo gek, want als medewerkers hun persoonlijke verhaal binnen de merkidentiteit van de organisatie vertalen, wordt het(merk)verhaal meer authentiek en geloofwaardig.

Medewerkers als onderdeel van je branding

Je hebt je medewerker nodig als je als organisatie beter zichtbaar wilt zijn in die dagelijkse, non-stop stroom aan nieuwe content.  Het medialandschap is enorm versnipperd. Het bereik van je corporate kanalen neemt af. Je hebt een doelgerichte crossmediale aanpak nodig om continu en consequent uit te dragen wie je bent en wat je doet. Niet alleen maar korte termijn sales activerende campagnes maar ook branding campagnes die het verhaal van je organisatie vertellen. Daar heb je je medewerkers voor nodig. Je hebt hun nodig om je organisatie een gezicht te geven. Je hebt hun authentieke boodschap nodig en simpelweg ook het bereik van hun persoonlijke social media accounts.

Branding werkt het meest overtuigend als het geheel congruent is: wat je zegt, wat je doet, hoe je eruit ziet, wat je levert. Van de servicebalie tot de woordvoerder en de medewerker logistiek aan toe. Van een Instagram story tot een corporate brochure. Ook de inrichting van je kantine en werkvloer zijn relevant. Duidelijke samenhang versterkt je imago.

Leestip op Frankwatching: Geef brand building de aandacht die het verdient. 

Ambassadeursstrategie

Hoe zorg je ervoor dat medewerkers communiceren passend binnen de merkidentiteit van de organisatie? Daar helpt de ambassadeursstrategie je bij. Bij ambassadeurs denk je misschien direct aan Gaston Starreveld of Nicolette van Dam van de Postcode loterij of Angelina Jolie en haar ambassadeurschap voor Unicef. Maar de grootste ambassadeur van jouw organisatie heb je al in huis, want dat is namelijk je medewerker. 

Met verhalen uit de praktijk, verhalen met een persoonlijk boodschap recht uit het hart heb je zoveel meer impact en dus bereik. Dit kun je als organisatie gebruiken. Dit kun je als organisatie faciliteren.  Hoe minder gelikt hoe beter. Ook zonder logo’s is het goed. Faciliteer je medewerkers in het zichtbaar maken van zichzelf.

Leestip op Vice Versa: Werken met ambassadeurs… En aan zichtbaarheid

Vertrouwen als basis

De ambassadeursstrategie zorgt ervoor dat je medewerkers communiceren passend binnen de merkidentiteit van de organisatie. Je kunt medewerkers heel goed begeleiden, mits je het online gesprek faciliteert en met je medewerkers samenwerkt op basis van een vertrouwensrelatie: je vertrouwt het aan hen toe om op hun eigen, authentieke manier onderdeel te zijn van de branding van de organisatie.

Start met het faciliteren van je medewerkers in hun ambassadeursrol

Elke organisatie moet een ambassadeursstrategie hebben. Ons advies: begin klein! Begin met ambassadeurs bij één project of één product en laat het rustig groeien. Jij weet zelf het beste hoe je het onderwerp ambassadeurschap kunt laten groeien in jouw organisatie. Uiteraard kun je daar altijd met ons over sparren. Wij ontwikkelen en begeleiden meerdere ambassadeurstrajecten bij grote en kleine organisaties. We hebben veel geleerd en zijn ook vele barrières tegengekomen waarmee we je graag inspireren. 

Merk jij ook dat je niet meer om de kracht van medewerkers heen kunt als het gaat om zichtbaar en vindbaar zijn, maar weet je niet hoe je #employee advocacy in jouw organisatie kunt faciliteren? Laat ons je dan helpen. We schreven een uitgebreide whitepaper over de stappen die wij zetten als het gaat om #employee advocacy. Met deze vijf stappen kun jij zelf concreet aan de slag in jullie organisatie. 

Whitepaper lezen? Laat hieronder een reactie achter en we sturen hem naar je toe.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

What’s your story?

What’s your story?

Een vraag die veel communicatieprofessionals en bedrijven zowel b2b als b2c bezighoudt, is: hoe kun je als organisatie en merk nou beter zichtbaar zijn in die dagelijkse, non-stop stroom aan nieuwe content? Hoe ben en blijf je relevant? Wij geven je in dit artikel...

Bouwen aan je community met LinkedIn

Bouwen aan je community met LinkedIn

Tik-Tok, Instagram, Facebook deze sociale media platformen ontwikkelen zich zo hard. Ze doen zo hun best om te zorgen dat we er langer en vaker komen. Maar LinkedIn, nee dat is niet leuk! Toch? Laten we wel eerlijk zijn. LinkedIn levert ons het meeste werk op. We...