Selecteer een pagina

Vijf tips voor het verbinden van je evenement met je online community . Verbind je evenement met je online community en zorg zo voor een langdurige relatie met de bezoeker van je evenement en creëer een actieve community.

Organiseer je regelmatig een netwerkevenement voor je klanten? Dan is het de moeite waard om na te denken hoe je met dit evenement je community kunt activeren. Als je deze twee – je evenement en je online community – gaat verbinden levert dat een win-win situatie op. Je stimuleert de bezoekers van het evenement je community te bezoeken. En een online community zorgt voor langdurig contact met de bezoeker van je evenement. Dat helpt je in de toekomst met het organiseren van een relevant evenement voor deze community. Win-win dus.

Met de volgende tips kun jij snel aan de slag. Dus marketeer, communicatieadviseur of communitymanager, nodig je eventmanager uit voor koffie en maak hem of haar enthousiast. Verbind je netwerkevenementen met je community!

Je online community kan zorgen voor langdurig contact met de bezoeker van je evenement.

Hoe kun je je evenement verbinden met je online community? Wij hebben vijf tips voor je:

  1. Organiseer kleine meet up’s. De nieuwe leden van de je online community kunnen op het evenement elkaar en jou ontmoeten. Beloon ze voor het komen en hun betrokkenheid met bijvoorbeeld een kortingsbon of gratis advies. Als je tijdens de meet up ook nog de leden helpt met het invullen en compleet maken van hun profiel is de kans groot dat je daarmee hun bezoek aan de online community stimuleert. Ook de actieve deelnemers kun je op een gepaste manier belonen en in het zonnetje zetten tijdens het evenement. Hoe groter het podium dat je de gebruikers van je online community geeft, hoe groter de uitstraling op de andere bezoekers van het event die niet of minder online aanwezig zijn op de community.
  2. Deel achteraf de foto’s, presentaties, video’s van je evenement alleen op je community. Stuur alle deelnemers van het evenement een e-mail met een link naar de community of een andere notificatie. Zorg dat de inhoud van de documenten erg relevant is, de moeite waard om te bekijken. Foto’s van het evenement doen het altijd goed (Waar sta ik?).
  3. Zorg dat het evenement live te volgen is via de community (voor degenen die niet kunnen komen). Je kunt een webcastdienst, live stream van YouTube of Facebook gebruiken. Je kunt het interactief maken door de live kijkers ook nog te laten reageren op een discussie of door de kijkers via een poll om input te vragen. Ook hier geldt weer, maak het relevant, het bezoeken waard.
  4. Nodig de bezoekers van het evenement uit een profielfoto te laten maken bij een professionele fotograaf. Een professionele profielfotograaf kan een kleine fotostudio neerzetten bij je evenement. Je kunt bezoekers uitnodigen om gratis een profielfoto te laten maken. Zorg er dan wel voor dat je die foto snel op de community plaatst. Als jij dit regelt wordt dat erg gewaardeerd. Geef daarbij ook de nodige support zodat de gebruikers direct hun profiel compleet kunnen maken. Begeleiding voor het resetten van je wachtwoord en gebruikersnaam bijvoorbeeld is aan te raden. Bezoekers zullen het erg waarderen als je ze de foto nastuurt zodat ze deze ook kunnen gebruiken op andere sociale media kanalen.
  5. Betrek de actieve gebruikers van je community bij het evenement. Beloon je actieve gebruikers met aandacht, een plaats in het discussiepanel op het podium bijvoorbeeld. Vraag ze om input voor het evenement. Je kunt ze bijvoorbeeld mee laten beslissen bij de inhoud van het programma, de key-note spreker, de locatie, de catering tot de goodiebag toe. Hoe meer je samenwerkt met je leden hoe groter hun betrokkenheid!

Starten met een community

Heb je nog geen online community maar zie je wel de toegevoegde waarde? Kijk dan eens of je met het evenement niet kunt starten met een community. Je kunt natuurlijk altijd starten met een community die draait op sociale media als een Facebook groep, of een LinkedIn groep. Lees meer over communities.

Dit artikel werd geschreven door Anke van der Sluis Vice Versa Communicatie in samenwerking met Melanie Westdijk, Blue Purple Events voor de workshop Community management van het NIMA Academy.


Melanie Westdijk.


 

Wij zoeken een junior consultant

Wij zoeken een junior consultant

Ben jij een communicatietalent die weet hoe activerende communicatie, sociale en online media werken? Ben jij de starter die graag aan de slag gaat in het vakgebied onder begeleiding van een senior? Lees verder, misschien is de van functie van Vice Versa talent wel de baan voor jou!

Lees meer
Ontvang de #PR-alert
Iedere maand krijg je een e-mail met content suggesties voor je online kanalen.
Je gegevens deel ik niet met anderen.
Eindelijk overzicht
Heb jij interesse in het strategisch communicatieframe? Vul hieronder je gegevens in en ontvang hem in je mailbox.
Download de contentkalender
Meld je aan voor de #PR-Alert en krijg direct daarna toegang tot onze contentkalender.
Je gegevens deel ik niet met anderen.