Wat als imago de samenwerking in de weg zit?

aug 6, 2017 | #Employee Advocacy | 0 Reacties

Een positief of negatief imago kan de samenwerking tussen mensen, teams, afdelingen en bedrijven enorm beïnvloeden. Of je met plezier met iemand gaat samenwerken bepaal je voor een groot gedeelte door het beeld wat je van de ander hebt. Weet jij wat het beeld is wat anderen van jou, je team, je afdeling, je bedrijf hebben? Ken jij de kansen en bedreigingen die er zijn in de samenwerking met jou en je collega’s? Ken je je eigen imago en kun je hier eerlijk en open over praten met anderen? Het is ontzettend belangrijk om het gesprek hierover aan te gaan en in gesprek te blijven. Het is de sleutel tot een betere samenwerking.

Een voorbeeld:
Je werkt met collega’s van een andere organisatie samen aan een project. Jullie hebben elkaar nooit ontmoet en toch heb je een beeld van de ander. Je hebt op sociale media gekeken met wie je samen gaat werken. Je hebt van anderen al iets gehoord. Nog voordat de eerste ontmoeting plaats vindt heb jij al een beeld. In de eerste ontmoetingen wordt dit beeld bevestigt of niet. Je zoekt onbewust naar signalen die jouw beeld versterken. Je snapt vast dat dit de samenwerking niet ten goede komt. Tenzij je het bespreekt en de ander de ruimte geeft om het beeld te veranderen. In de samenwerking tussen Caroline Haan en mij stonden we stil bij onze eerste indruk van elkaar.

Ken jij het beeld wat de ander van jou en je organisatie heeft?

Hoe kun je over het imago van jezelf en van je organisatie in gesprek gaan met anderen? Wij geven je enkele tips:

1. Praat over het imago van jezelf en van je organisatie.

Vragen die je kunt stellen zijn: Wat is het beeld dat jij van onze organisatie hebt? Als je lef hebt en je durft je kwetsbaar op te stellen kun je vragen wat het beeld is dat de ander van jou heeft. Vraag daarbij altijd zowel positieve als negatieve beelden en begin positief. Je vraag kan zijn: Wat is het beeld dat jij van mij hebt? Kun je positieve en minder positieve beelden noemen? Als vervolg vraag kun je stellen hoe dat beeld tot stand is gekomen. Heeft je organisatie recent een imago-onderzoek gedaan onder medewerkers, stakeholders, samenwerkingspartners? Bekijk deze uitkomsten en gebruik deze kennis ter voorbereiding van en in het gesprek met je samenwerkingspartners.

2. Praat over de samenwerking.

Hoe wordt deze ervaren? Een valkuil is dat je tijdens de samenwerking alleen over de inhoud praat. Benoem ook het proces, de manier van samenwerken. Je kunt vragen: Hoe vind je dat de samenwerking tussen ons gaat?

3. Zorg voor een gemeenschappelijk doel

Wees je er bewust van dat iedereen het ervaart als een gemeenschappelijk doel.

4. Werk bewust aan het neerzetten van het imago 

Werk bewust aan het neerzetten van het imago van je team, je organisatie door te laten zien wat je doet. Vertel pro-actief in de netwerken waar je doelgroep is en via online media, wat jij te bieden hebt en hoe men met jou kan samenwerken. Deel persoonlijke verhalen in plaats van officiële organisatie communicatie waar je vaak meer afstandelijk communiceert. Neem als uitgangspunt dat de communicatie van mens tot mens verloopt en dus menselijk is. Dat maakt dat het aanspreekt. 

In je teamoverleg kun je het thema imago op de agenda zetten. Praat bijvoorbeeld maandelijks over hoe de samenwerking verloopt met anderen en waar je tegen aan loopt. Deel deze kennis en help elkaar met het verbeteren van het imago van de organisatie. Dat begint bij jezelf, bij het kennen van jouw rol als ambassadeur van je organisatie. Jij bent je organisatie, je bedrijf en vice versa. Jij bent de sleutel tot imago-verbetering.

Wij geloven in mond-tot-mond reclame en begeleiden organisaties en hun medewerkers in Employee branding/Employee advocacy trajecten. Daarbij is de persoonlijke communicatie van de medewerker, de persoon achter het logo, het uitgangspunt. 

Dit artikel is geschreven in samenwerking met Caroline Haan.

Foto: Anke van der Sluis (links) en Caroline Haan (rechts).

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Het onvoorspelbare succes van ambassadeurs

Hoe maak je van superfijne klanten, clienten of in het algemeen je publiek echte ambassadeurs? In het boek Superfijne klanten geeft Jos Burgers een frisse kijk op deze vraag. Hij benadrukt de kracht van klantloyaliteit en hoe deze kan uitgroeien tot enthousiaste...

Wendbare marketeers

Wendbare marketeers

Steeds vaker hebben opdrachtgevers voorkeur voor adviseurs die bepaalde compenteties beheersen die passen bij deze dynamische tijd. Wat zijn ze precies? Wij kwamen uit op deze top 10 voor wendbare marketeers: 𝗙𝗹𝗲𝘅𝗶𝗯𝗶𝗹𝗶𝘁𝗲𝗶𝘁 𝗲𝗻...