Inhaken: de theorie

door | mrt 23, 2017 | #Contentmarketing, #Social Abonnement | 0 Reacties

Op het juiste moment reageren met de juiste content. We noemen het real-time marketing. Met social media is het gemakkelijk om je boodschap te verspreiden in je netwerk en hun volgers. Alleen garantie voor het bereiken van je doelgroep heb je niet. Er zijn ontzettend veel sociale media berichten. Gemiddeld bereikt 70% van de berichten de doelgroep niet. Je hebt steeds meer betaalde advertenties nodig om te zorgen dat je doelgroep je bericht ziet, laat staan reageert.

Inhaken geeft je aandacht, vrijwillig contact.

Sociale media is bedoelt voor verbinding rondom momenten die ertoe doen. Kijk maar naar de vragen die Facebook en Twitter aan je stellen: “Wat ben je aan het doen”? Je kunt berichten plaatsen waarbij je inhaakt op actuele onderwerpen en gebeurtenissen. Zo sluit je aan bij relevante momenten van je doelgroep. Inhaken geeft je aandacht en vrijwillig contact. Je sluit aan op gesprekken die al gaande zijn en lift mee op de interactie die je via de alogritmes bereik gaat geven (het organisch bereik).  [Zie ook: Drie redenen om in te haken]

“The Network is the Message” is een onderzoeksproject van de hogeschool Utrecht en Rotterdam. Een van de resultaten van het onderzoek is het Momenten Model waarmee je meer inzicht kunt krijgen in de kenmerken van de momenten, en de wijze waarop ze verschillen.

De vier mogelijkheden van inhaken – het Momenten Model

vier momenten model the network is the message

1. Mapped moment: voorspelbaar en op publiek gericht

Voorspelbare onderwerpen die in de belangstelling staan van een groot publiek. Goed te voorspellen (feestdagen, sportevenementen etcetera).
Door in te haken lift je mee op de belangstelling.

Een voorbeeld is Hema die inhaakt op Gaypride.

2. Mounting moment: onvoorspelbaar en op publiek gericht

Staan in belangstelling van een groot publiek maar zijn vooraf moeilijk te voorspellen. Dit zijn de trending topics, de veelbesproken onderwerpen.
Een voorbeeld is Heineken die inhaakt op ‘The Dress’. Met 73 miljoen zoekopdrachten behoorde ‘The Dress’ tot de meest belangrijke momenten volgens het jaaroverzicht 2015 van Google.

3. Manifest moment: voorspelbaar en op individu gericht

Voorspelbare onderwerpen zoals aangekondigde, terugkerende en seizoensgebonden gebeurtenissen die in de belangstelling staan van specifieke individuen. Bijvoorbeeld de momenten waarbij mensen een specifiek festival bezoeken. Ze zijn relevant voor individuen binnen een bepaald segment.

4. Micro moment: onvoorspelbaar en op individu gericht

Onderwerpen die in de belangstelling staan van individuen. Minder goed te voorspelen dan manifest moment. Denk aan het reageren op individuele berichten op sociale media uit je netwer

Waar liggen jouw kansen?

Als midden of kleine ondernemer ken je je doelgroep waarschijnlijk goed. Dat maakt het gemakkelijker om in te haken op voor hen relevante momenten. Dit kunnen de vier momenten zijn. Met Manifest en Micro momenten richt je je op het individu. Waarschijnlijk heb jij regelmatig contact met je doelgroep via de telefoon, e-mail of face-to-face. Grote kans dat jij weet wat het individu wil, nodig heeft. Met deze kennis van het individu heb je een grote kans op engagement (meetbaar in likes en reacties). Reageer je op voor hem of haar belangrijke Micro momenten, dan wordt dat zeker gewaardeerd. Je bouwt verder aan jullie relatie en stimuleert mond-tot-mond reclame die nog steeds uiterst effectief is. De relevante Manifest momenten kun jij waarschijnlijk zo opnoemen voor je doelgroep. Deze momenten kun je voorbereiden en inplannen op een contentkalender.

Inhaken op publieksgerichte Mapped of Mounting momenten brengt het risico met zich mee dat je in de ‘contentoorlog’ terecht komt. Er zijn meerdere partijen die hun best doen om snel en zo creatief mogelijk te reageren. Maar, hier liggen juist voor jou ook kansen. Een creatieve inhaker wordt gewaardeerd door je trouwe volgers. Juist hier heb jij voordelen als midden en klein bedrijf omdat je echt een persoonlijke band kunt hebben met je klanten.

Bron: Het vier momenten model op Frankwatching.
Foto Heineken via Twitter @Heineken.

Reageren

0 reacties

Een reactie versturen

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

viceversa-communicatie

Aanmelden voor de nieuwsbrief

* indicates required

Vice Versa is een samenwerkingsverband van zakelijke professionals op het gebied van: #marketing. #communicatie en #innovatie.
Meer over ons

Misschien vind je dit ook interessant:

Zo krijg jij je shit wél done

Zo krijg jij je shit wél done

De grootste verandering in mijn carrière was het moment dat ik besloot niet meer afhankelijk te zijn van anderen bij het opleveren van mijn werk. Ik besloot om vanuit autonomie te werken, alles te bevragen en werk op te hakken in kleine stukjes. En vervolgens daarin...

Wij zijn geen bureau!

Wij zijn geen bureau!

Nee, we zijn geen bureau. Afgelopen week vertelde ik het nog tegen een stagiaire die ons team komt versterken en tegen een potentiële klant. Wij kiezen er voor om geen bureau te zijn, geen traditioneel bureau moet ik er dan wellicht bij zeggen. Maar wat zijn wij dan...

Breng je strategie tot leven!

Breng je strategie tot leven!

DOOR ANKE VAN DER SLUIS & ILSE VAN NOPPEN  BRENG JE STRATEGIE TOT LEVEN MET DEZE TIPS De effecten van het werken met het frame kunnen groot zijn. Mits de strategie écht gaat leven. Hoe doe je dat? Ilse en Anke geven je 3 tips.  Allereerst is het belangrijk dat je...